onsdag 15 mars 2017

Slutet - När helvetet brunnit mot sitt slut 12''

Vi har sannerligen inte alltid varit överens jag och Slutet, och jag vet fortfarande inte om vi är det :-) Är ju alltid svårt att recensera rättvist när man är ganska nära bekant med flera av medlemmarna i ett band, men jag tror att det ska gå bra ändå... Fick låtar skickat till mig tidigt från olika håll men jag var långt ifrån övertygad då jag tyckte det var på tok för mycket gitarrslingor och melodiösa partier. Det var nästan så jag avfärdade det helt, eller vad säger ni Jalle och Emil ;-) . Sedan efter att ha sett dom live på Hygget så var det bara att krypa till korset och göra en pudel. För satan vad bra det var live, en spelglädje man sällan ser och sådan jäkla kemi mellan Jalle och Peter så det var omöjligt att inte dras med. Så jag bestämde mig att ge det en ordentlig chans till i och med denna 12'' som släppts av Insane Society. 12 låtar + intro/outro bjuds det på här, och jag hade mina farhågor att jag skulle tycka det var nog efter hälften. Men se på fan att deras hybrid av gubbkäng/slingcrust funkade helt okej. Tror mycket beror på att Slutet har vett att sluta i tid till skillnad från många andra band som envisas med att slinga på in absurdum med intron, tempobyten, solon, tempobyte igen, och ett outro i en och samma låt. I låt efter låt efter låt... Tag lärdom ni andra, Allt det jag skrev innan hinns gott och väl med på 3 minuter, och då klarar jon som mig själv att hålla fokus och inte börja tänka på annat. Tror väl ändå inte att jag kommer spela sönder plattan, då jag till och från får överslag och bara hör gitarrerna som inte ens dom becksvarta texterna klarar att distrahera bort. MEN, det är klart över mina förväntningar och låtar som "Gammal och rutten", "Vart tog livet vägen", Evig befrielse" och "Hopplös" kommer garanterat spisas mången gång. Ska bli kul att höra den kommande LP'n, men framför allt så är jag sugen på att se dom live igen, för det var fan i mig snorbra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar