måndag 27 september 2021

Wrong Band - Let's Go! 7''

Wrong Band från Stockholm är ett band som verkligen synts på olika sociala medier det senaste halvåret där man verkligen spridit namnet. Kändes nästan lite konstigt med tanke på att det då inte fanns en enda låt att lyssna på. Men det funkade uppenbarligen för här är nu deras debut 7'' släppt av Grönpeppar Records. Jag fick en låt skickad till mig för ett tag sedan via mailen, som jag tänkte att jag skummar igenom den så är det gjort. Det var låten "Roadtrip" som även inleder plattan. Och det är den överlägset bäst på denna 4-låtars giv. Där finns ett driv som påminner mig om Bad Religions korsat med lite Distillers, mycket pga den kvinnliga sången. Refrängen är omöjlig att värja sig emot och ett göttigt "Don't prey on me" gitarrsolo. Gillar denna låten som fan faktiskt. Resten av skivan är dock inte i närheten av nämnda låt. Tempot falnar och med det så tycker jag att det blir alldeles för mycket metal-feeling över alltihop. Även sången tycker jag blir släpigare och mer hårdrockig. Det känns nästan lite tillrättalagt, eller slätstruket om ni hellre vill. Ljudet är ju väldigt cleant och det hjälper säkert till att förstärka den känslan. Inledningslåten klarar sig igenom det filtret på grund av att det är en jävligt bra låt (tempot gör säkert sitt till med). Det låter väldigt mycket Z-TV över Wrong Band. Ni som är lite äldre fattar vad jag menar. "Collegepunk", finns det nåt som kallas så? Det är ett ord som kommer upp i mitt huvud. Det låter amerikanskt, och inte så "argt" som kanske var tanken? Vad vet jag? 1 låt av 4 gick hem hos Sjögren... Tredje låten är en GES cover förövrigt, men här med engelsk text. Jättekonstigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar