torsdag 9 december 2021

3 x Papercut Cassettes! Spögelse, Hotet, De La Sagra/Leeches


Fick för ett tag sedan ett paket med 3 kassetter i från det relativt nystartade DIY-kassettbolaget Papercut Cassette, och det blev jag skitglad över. Älskar när folk drar igång grejer på egen hand! Alla är släppta nu under 2021, och jag tror aldrig jag fått så mycket kassetter skickade till mig som i år. Det är ju sjukt kul då jag är uppväxt med, och älskar formatet. Vet inte riktigt hur färska dom är, men vet att dom är tryckta i små upplagor. Så istället för att riskera att dom tar slut och dra ut på det, så skriver jag korta sammanfattningar om alla 3 på en gång, så det ännu finns en chans att hinna beställa dom. Först ut är Spøgelse från Göteborg med sin 4-låtars "Burn, speed,death" som väl är den som jag tycker är överlägset bäst. Med kängorna stadigt fast i punken, så rör dom sig över gränserna åt alla möjliga håll. Lite sleten thrash, rock'n'roll, Darkthrones "mellanperiod", hardcore... Men dom släpper aldrig grunden dom står på, och jag tycker faktiskt att deras egen beskrivning av sin musik "drunk'n'roll" är jävligt passande. Schyssta Chrille P samplingar med, det ger alltid pluspoäng. Näst ut är Hotet (även dom från Göteborg) och 7-låtars kassetten "Spräng allt". Jag måste säga att jag gillade inte deras indiedoftande punkrock nåt vidare efter första genomlyssningen. Och jag har väl inte ändrat uppfattning helt nu heller trots att det lossnat lite. Tycker inte att melodierna har tillräckligt med tuggummi för att fastna. Nu vet jag inte om det är deras mening, men ta ett band som Sekunderna där det sätter sig som en smäck. Den största behållningen för mig vad gäller Hotet blir texterna, då jag måste ha melodier/refränger som sätter sig om jag ska palla den här typen av musik. Sist ut är en splitkassett med dom båda enmansprojekten Leeches (Henrik Berg) och De La Sagra (Ramon Calvo). Båda hemmastadda i Götlaborg dom med. Det handlar om exprimentellt elektroniskt synthblippande från båda två som jag faktiskt inte fattar ett skit av, haha. Säkert terapeutiskt för skaparna, men jag får ingen feeling alls. Varken positiva eller negativa... Det ger mig liksom ingenting. För lite oväsen och kaos för att ens fånga mig lite grann. Lite som att kolla på målarfärg som torkar. In och lyssna på deras respektive bandcampsidor. 
Alla dessa 3 kassetter skaffas från papercutcassette@gmail.com 








 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar