fredag 12 februari 2010

Up Yours Rec - Intervju

Har du varit i Göteborg på någon spelning så har du garanterat sett honom där med sin distro pratandes med alla. Den alltid lika trevlige Benny som kör på med sitt Up Yours Records/Distro. Ett "bolag" som släppt en bra bunt med plattor på kort tid och massor på gång. Läs mer nedan vad han har på gång, och kolla sedan in hans distro.

1. Börja lite med att berätta vem du är...
Vet inte alla de redan? Jag är iaf en munter lorthög vid namn Benny som då driver Up Yours Records/ Distro sen 2005/2006 någon gång... Kom ej ihåg exakt. Släpper råpunk/ Grind så de sprutar om det! Jag är för tillfället bofast i Göteborg & lirar även i råpunk bandet Aggrenation å ett till nystartat projekt utan namn.Vi eftersöker även spelningar med Aggrenation så om de är någon som vill boka oss någonstans är de bara å höra av sig!Jag skrev även festival rapporter & lite smått å gott för Skitliv! blaskan som var måttligt populär... Jag ska dra igång nåt mera seriöst Fanzine själv bara ja får tummen ur fetröven.

2. Hur och när startade det hela med Up Yours?
De startade när jag bodde med Anarko Robban i Västerås 2005/2006 någon gång. Minns inte exakt men då började jag med min distro å den växte rätt fort just då. Men sen vart ja ju inkomstlös ett bra tag å fick leva på de ja sålde så helt plötsligt dog distron mer eller mindre. Men 2007 var ja med å släppte "Warvictims- D- Beat Destruction" 7'an. Sen tog de ca 1 år innan ja startade upp distron igen på riktigt när ja fått jobb så ja slapp leva på distron. Senare då började jag släppa skivor igen å 2009 kom 4 släpp ut och massor som var på pressning så nu 2010 är 2 nya släpp klara och jag har 3 till på pressning som jag hoppas åf hem snart. Distron lever i till slut på riktigt å skivor kommer att flöda från mig så ja är glad att ja fick igång allt!

3. Vad är det roligaste/tråkigaste med att hålla på med att släppa skivor och hålla på med distro tycker du?
Roligast är ju att få hem nya skivsläpp man har gjort själv! De är en känsla att få hem kartong på kartong med skivor! Att få hem massa nytt till distron är ju alltid intressant & lyssna igenom lite nytt innan man slänger upp de i diston. Det är alltid kul när man får beställningar från lite varstans & även knyta nya kontakter med olika distributörer runt om i världen.Sen är de ju skit kul att stå på spelningar å sälja så man får prata med folk å kan berätta mer om skivan/skivorna & ha direkt kontakt med kunder & då även band. Jag ska försöka komma ut å sälja på festivaler mera med de är roligt förutom att man missar massa band... Missade fan alla banden ja skulle se i princip i Finland förra sommaren på Puntala så de sög ju lite. Plus att man blev så jävla packad att man söp bort/ köpte upp hela kassan man sålde för så man vart ju inge rikare i Finland inte... Men ett Stor tack till Tom från Not Enough Rec. som lät mig komma med han in å sälja så jag slapp konka på allt hela dryga vägen från bilen+ dela på inträdes avgigt för distron. Det tråkigaste är nog att paketera in skiten! fan vad tråkigt de är å fixa kartong å fixa. De är lätt de tråkigaste inom alltihopa!

4. Du har ju släppt både vinyl och CD på Up Yours, vad föredrar du själv?
Ja, jag föredrar ju så klart Vinyl! Men man har ju CD med för allt finns ju inte på vinyl och alla har inte en vinylspelare så de kan vara bra å ha båda hemma och för folk i andra länder som ja märkar lyssnar mera på CD. Jag ska väll även sälja kassetter sen om ja kommer över lite. Alltid kul med variation på formaten!

5. Du har ju en hel massa släpp på gång, berätta...
Ja, jag har ju tagit mig vatten över huvudet så vi får se hur fan ja ska få ut allt!Men skivor som ja cashat för som är på pressning är- Passid Dödshjälp- Häng dom LP, Mörkhimmel LP, Tinner/ Unholy Grave split 7'.saker som är klara redan i år är Alone In The Crowd/Ett Sista Andetag CD Split och Diorrhea/ Proletar Split 7'. Sen är de resten av årets skivor- Crossing Chaos 7', Motorbreath LP. Har snackat med en Slaktattack LP i sommar oxå, Los Rezilos 7', Fort Law 7', Arroyo/ Tersanjung13 Split 7', Reciklaje/ Zudas Krust Slit 7' & Giftgas Attack/ Besthöven Split 7'.. Ja, de var nog allt? Är inte säker men jag tror de är dom som är planerade för i år! så de är ett gäng som ska ut allt! Sen om de går vägen så kanske de kommer total dischografi med Asocial på LP och även en Fredda Brickman discografi med återsälpp på Bedrövlers, Ogräs & F.D.M. (First Degree Murder). De återstår att se hur och när dom kommer ut då de inte är några direkta deadlines satta förutom Motorbreath som ska ut innan sommaren å hällst innan maj så de är ju nästa prioritering.

6. Jag kan uppleva ibland att folk e rätt fega vad gäller skivköp från min distro. Har en del kanonplattor som går skit trögt... Upplever du samma sak?
Jo du ja tycker folk är bra sega på mycket man har. Men så är de tyvärr och man ska inte tro man kan sälja även de bästa på en vecka! Men nog allt är folk fega! Folk i dag vill ofta känna till de dom köper å letar hellre kända band än är nyfikna på nya band. Så är de tyvärr. Men sen är man säkert likadan utan att tänka på de. Alla kan ju inte känna till alla banden man har i distron å inte veta vad dom går miste om. Inte ens de man tror är säkra kort på försäljning går åt! Besthöven var ju så jävla hypade tyckte man å har några olika skickar med dom i distron å vist fan står dom å dammar! Samma sak med Agathocles. Man vet aldrig vad som kommer å sälja.

7. Absoluta drömsläppet på Up Yours? Vad som helst...
Drömsläppet är svårt att säga! När jag började så tror ja nog jag tänkte Agathocles nästan å dom har ja jag ju släppt med nu å även Unholy Grave å har massor på G. Jag hoppas de blir av med 30- års jubileums discografi med Asocial som vi pratat på lite + en åter utgivning på Bedrövlers som endast kom på kassett. + Alla andra band Fredda Brickman var med i kommer då. Det är nog lite av de roligaste släppen ja hoppas kommer bli av!

8. Framtiden?
Ja, jag ska släppa alla dom skivor som är på G nu å sedan ge fan i å släppa några tills ja har tagit tag i andra saker som- riktig hemsida med användarnamn och inkorgar så man kan beställa enklare, screentryck grejer så jag kan börja fixa patches å tröjor även & en jävla scanner+ kopierings maskin så ja kan göra reklam å annat! Ska då även starta de här med fanzine då. Har ett par and på G å utfyllnad så allt är under uppbyggnad. Fattas bara skrivare å scanner så kommer de bli av! Allt går så segt nu när jag inte har dessa grejer. Jag ska ta tag i allt bara jag får tid. När det är gjort så hoppas jag ja har en saftig penning på kontot så ska ja fixa mera deluxe släpp!De är nog vad jag har för funderingar om framtiden för tillfället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar