fredag 20 maj 2011

Insidious Process / Avfart 33 - Split LP

Insidious Process från Göteborg släppte ifjol i mitt tycke årets kanske bästa demo. Jävlar vad bra den var/är! Svinrå käng i samma skola som Doom/ENT. Nu är dom tillbaka med 7 låtar på sin sida och förväntningarna var ju minst sagt höga. Och jag kan ju inte säga att jag blev besviken, även om jag tycker att det är några nya sidor av Insidious Process som visas på denna plattan. Fridas sång är ett snäpp skrikigare än sist och det är lite mer metall i d-taktsmanglet denna gången. På Halvfabrikats sida går att läsa "den felande länken mellan Kontrovers och Arch Enemy". Huruvida detta stämmer låter jag vara osagt då Arch Enemy aldrig intresserat mig för 5 öre... Klart är dock att metallinfluenserna aldrig tar överhanden över deras finfina råpunksmangel utan är bara ett trevligt inslag i helheten. Jag gillar!
På andra sidan finns Malmös Avfart 33 som även dom släppte en höjdar demo för ett tag sedan. Det öppnas med ett ganska långsamt lite metallaktigt intro för att sedan övergå i svinförbannad, snabb, råpunk som sitter som en käftsmäll. Även här kan lite metallinfluenser anas, om än i mindre doser än splitkamraternas. 6 låtar + intro på Avfart's sida i alla fall, och det är precis perfekt då det inte tummats på aggresiviteten någonting utan det är full spruta ända in i mål. Stort plus för 4-taktaren "Skrot". Och även denna sidan av plattan gillas stenhårt.
Kommer inte på så mycket mer att skriva om denna plattan för inget av banden uppfinner ju hjulet på nytt, men båda bjuder på förnämligt mangel så skivan är given i samlingen. Tveklöst!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar