onsdag 30 maj 2012

Tvärnitad - Fruktansvärld CD

Tvärnitad från Västerås har skickat ännu en platta till mig, den andra i ordningen. Och efter att ha läst Lukunzine's recension så är det fan snudd på pinsamt att skriva min, då vi uppenbarligen delar rätt många tankar och intryck om denna 15 låtars CD... Det handlar om in-your-face Hardcore med bra fart i och texter på svenska. Och precis som Ramon påpekade så kommer jag också att tänka på Nitad när jag hör texterna. Bittra betraktelser av vardagen och en del fulsprit... Musikaliskt finns här allt från hoppaitaktmoshpartier till grind, men med båda fötterna rejält förankrade i Hardcore, och som brukligt är så gillar jag Tvärnitad bäst när tvåtakten står som spön i backen. Bilder av en fet moshpit med viftande nävar känns inte helt främmande på näthinnan. För min del hade dom gärna fått vifta snabb tvåtakt/entakt precis hela plattan igenom, med några avbrott för lite moshvänliga fyrtaktspartier. Känner att jag klarat mig utan både grindpartier och en del metallinfluerade riff som dyker upp ibland. Men i det stora hela så funkar plattan bra. Både att peppa till och när man är förbannad :-)
Att även jag kommer att tänka på att sången påminner om Raised Fist kanske beror på bristfälliga referenser och kunskaper från min sida, men det var bland det första jag tänkte på när jag slängde på plattan första gången. Nu är ju inte det nåt negativt från min sida då just Raised Fist är ett av dom få banden i den skolan jag ibland kan sätta på nån platta med. Jag tycker som sagt att det är en platta med betydligt fler toppar än dalar, även om dom finns där, och lätt värt en koll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar