fredag 18 augusti 2017

Giftigt Avfall - Katla 7'' , Giftigt Avfall / Fuck Frankie - Split 7''

Det känns som att det inte alls är länge sedan jag skrev om Giftigt Avfalls' förra 2 7'' som kom så sent som i April. Efter det har dom utökat från 2 till 4 medlemmar och gjort några spelningar runt om i landet. Och nu 4-5 månader senare så är det återigen dags för 2 nya skivsläpp, en egen 7'' och en split 7''. Nu är det i och för sig inte raketforskning som Giftigt Avfall ägnar sig åt, utan precis som då är det kraftigt kaotisk 80-tals inspirerad råpunk (Läs Göteborg tidigt 80-tal),som jag tror inte tar alltför lång tid att veva ihop. Men måste ändå säga att jag är lite impad av tempot dom jobbar i. "Katla" innehåller 10 låtar, kommer på grön vinyl och är limiterad till 100 ex. I stort låter det ju som förut, med den skillnaden att det nu faktiskt låter som att alla spelar samma låt och är hyffsat eniga om starter och framför allt sluten på låtarna. Här finns det struktur i låtarna till skillnad mot senast då jag misstänker att mycket improviserades när dom spelade in. Trots denna beskrivning så är det ju faktiskt så att jag gillar det som fan återigen. Det är grymt hur jävla långt man kommer på vilja. Dock skulle jag fan vilja ha lite mer dist på gitarrljudet, alternativt utöka med en basist till nästa gång, men man kan ju inte få allt.

Spliten skiljer sig väl inte så mycket från den egna egentligen, mer än ljudmässigt. Och då till det bättre tycker jag. Inte riktigt lika diskantigt/burkigt och fan vet om inte sången är lite råare här? 6 låtar har Giftigt Avfall tryckt in på sin sida, plus att dom lagt tacklistan som ett spår på skivan istället för att skriva ut den på fodralet. Det vet i fan om jag hört någon göra förut, haha. Är du torsk på hur det lät i GBG 82-84 och håller Ta.S.K som världens bästa band så kollar du upp Giftigt Avfall direkt. Jag gillar det som fan, men frågan är hur länge konceptet funkar? Eller behöver något göras tills nästa släpp? Än så länge gör det det, i alla fall eligt mig. Vänder man på plattan så hittar man Fuck Frankie från Stockholm som har hållt på ett bra tag och har ett gäng släpp bakom sig. Tror dock att jag bara hört dom på sörlings "Turist i tillvaron". Kan ju börja med att säga att likheterna mellan dom båda banden är lika med noll. Det finns inga. Fuck Frankie bjuder på 2 låtar på sin sida, som bägge växt i mina öron ju mer jag lyssnat. Första låten "Everywhere" är en ganska snabb historia. Har ju noll koll på denna typen av punk så namedroppa band känns helt meningslöst. Det är jävligt rakt på, samtidigt som det känns melodiöst. Är nog mycket tack vare sången det känns så då den är rätt varierad och snygga stämmor på refrängen, för själva riffen är rätt statiska och maler på. Låt nummer två "It's gonna leave a stain" är pärlan på deras sida. Refrängen sätter sig som ett jävla klister i huvudet med en satans snygg basgång som driver på i bakgrunden och blir en snygg kontrast till verserna. Versen är mera tillbakahållen och känns nästan lite grungeaktig, får fan lite L7 vibbar av den och det är ju inte alls dumt. Om minnet är på min sida så kommer deras tidigare släpp kollas upp vid tillfälle. Denna spliten kommer på röd vinyl, och är även den släppt i 100 ex.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar