torsdag 27 februari 2020

Scavengers Circle - Beyond Repair MCD

En gammal bekant är tillbaka med ett nytt projekt och det vart ju väldigt trevligt. Personen jag pratar om är Johan Helmersson som senast syntes i Suffer The Pain. Och jag och Johan har haft en del med varandra att göra tidigare då vi släppt plattor ihop (2 LP's med Utanförskapet. Han hade Rawby Records och jag Fight Back Rec), han har gjort skivomslag till en Sub Alert 7'', och jag har varit med och släppt hans tidigare projekt Slaktrens.
Nu var det ju inte det det skulle handla om här, utan hans Scavengers Circle som precis släppt en ny MCD, som jag tror även är på gång som kassett. 6 låtar på drygt 13 minuter. Jag måste dock erkänna att det tog ett gäng lyssningar att hitta in i plattan. Inte för att musiken på något sätt skulle vara krånglig, men det lossnade liksom inte riktigt. Men jävlar vad glad jag är att jag fortsatte lyssna gång efter gång, för nu gillar jag det skarpt. Ljudet gör att det blir lite metalfeeling över det, och jag tror det kan vara en orsak till att jag hade lite pyssel i början. Domedagstexterna som behandlar människans jävla dumhet generellt vrålas fram av två sångare (dvs alla medlemmar i bandet) och dom kompletterar varandra jävligt bra. Musikaliskt så hittar man Amebix / Tau Cross, Driller Killer, His Hero Is Gone, gammeldöds m.m. Första låten får jag Warcollapse-feeling av, för det riffet skulle lika gärna kunna vara gjort av Emil. Tänk deras mellantempolåtar på fullängdarna så fattar ni. Svinbra låt, och min personliga favorit på plattan. Tight som helvetet rakt igenom och man får allt från slöa 6/8-låtar till entaktsutbrott, men med D-takten som stadig bas. Ge det några lyssningar på bandcampen och ge inte upp om det inte fäster direkt, eller beställ ett eget ex vettja. Jag hoppas på ett vinylsläpp nästa gång och hoppas det inte dröjer allt för länge.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar