torsdag 2 juni 2022

KKPA - Pestens Tid LP/CD

Strebers! Ibland låter KKPA så mycket Strebers så det är helt sjukt. Och kanske är det därför jag uppskattar denna plattan så mycket mer än jag brukar uppskatta trallpunk gjord efter 1995? För Strebers gillar jag som fan även om jag inte lyssnar på dom så ofta längre. 14 låtar bjuder KKPA på och jag har faktiskt inga som helst problem med att sträcklyssna igenom plattan och den har snurrat ganska frekvent sedan jag fick cd'n för ett tag sedan. Det låter ju jävligt mycket 90-tal men det ser jag enbart som positivt. Det blir aldrig för lalligt eller pajaspunk av det utan det håller sig på rätt sida hela tiden. Schyssta melodier, bra texter och  instrumenten hanteras föredömligt. Dom har ju även den goda smaken att hålla igen på hockeykörer och en massa "whööö-ö-öööööö" som ju tyvärr vart och vartannat band som idag räknas som trallpunk använder sig av i tid och otid... Här är det klassisk stämsång som även den sitter som en smäck. Det har ju säkert att göra med att dom startade redan 1991 då dom svenska "trall"-banden inte var så förbannat influerade av det som några år senare skulle svämma över Sverige från andra sidan av den stora pölen. Tillsammans med Slaveriet sveriges just nu bästa trall/melodiösa/kalla det vad ni vill band. Anthrax flörten i "Tidsmaskin" är ju briljant... Second Class Kids som släppt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar