torsdag 19 oktober 2023

V/A - Ursäkta Röran vol 6 (Dårskapen Styr) CD

Sjätte volymen i Grönpeppars "Ursäkta Röran" serie har anlänt och precis som vanligt ligger den på fina 60kr. Och som vanligt uppmuntrar jag ett köp om man är nyfiken på vad som händer runt om i Sverige. Har väl i ärlighetens namn varit mer imponerad av själva upplägget och ide'n kring skivan än merparten av banden (även om det funnits bra grejer på alla volymer) på dom. Men denna är den bästa i serien hittills. Här finns verkligen något för alla smaker. Allt ifrån visor till råpunk, och även åldersspannet på banden är allt ifrån osnutna sketongar till gubbjävlar. Precis som det skall vara. Det är ju ingen hemlighet att mitt hjärta främst klappar för råpunk/käng och Chörnobyl och Socialstyrelsen fixar den biten med bravur. Även Efemär kan väl räknas till den genren, men dom når inte ända fram. Chörnobyl har gjort bättre låtar, men Leiyas sång kompenserar det faktumet. Svinbra! Andra band jag gärna lånar ett öra till här är PPL, Slaveriet, Kontrollanterna (för deras 80-tals vibbar) och vispunkar Lillkrister som gör en påmind över bortsupna gigs (i ungdomens dagar då såklart, nu är det lugnt och städat när Sjögren går på lokal). Ett gäng band till medverkar också, men dom jag listat ovan är favoriterna hos mig. Och jag nöjer mig med att nämna dom jag gillar denna gången. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar