fredag 23 oktober 2009

Intervju med Johan om Slaktrens, Rawby Rec m.m

Johan Helmersson... Vem fan är det kanske en del undrar? Det är en man i Västerås med många järn i elden, och det mesta håller jävligt hög kvalitet. Han trummar i Entropi, spelar allt i Slaktrens, gör svinsnygga bilder/layouter och håller på med Rawby Records & distro. Spelade även trummor i Fromtheashes tidigare innan dom la ner. Här är en liten kortis med honom... Gamla Nasum!

1. En liten presentation av dig själv och vad du grejar med...
Det mesta av vad jag pysslar med framgår väl i frågorna nedan. Har nog inte så mycket att tillägga tror jag.
2. Du manglade ju trummor i Fromtheashes förut, vad hände med er?
Stefan (sång & gitarr) ville hoppa av och då tyckte jag och Jonas att det skulle bli skumt att fortsätta som FTA utan honom, så vi la ner och tänkte att vi skulle dra igång nåt nytt, men det blev det inte så mycket av.
3. Hur länge har du hållt på med Rawby Records och vad har du släppt hittills? Några planerade framtida släpp? Drömsläpp? Är det svårt att bli av med plattorna i dessa nedladdnings tider?
Det började med att vi släppte första FTA-sjuan 2003. Då var alla tre i bandet med och finansierade släppet har jag för mig. Sen blev det Stefan och jag som höll på lite. Inför en miniturné i England runt påsk 2007 släppte vi tillsammans med ett gäng andra bolag en 4-vägs split-LP med After The Last Sky, Lycanthrophy, Joe Pesci och FTA. Till sommaren 07 släppte vi den sista FTA inspelningen på en liten 3"cd. Sen lade bandet ner och Stefan hoppade av och sedan dess har det inte blivit några fler släpp fram tills alldeles nyligen då European Fastness-cd'n släpptes tillsammans med 8 andra bolag. Snart kommer också en splitsjua med After The Last Sky och S.A.T.A.N. Det finns även planer på en samlingsplatta med Assel. Förhoppningsvis blir det släppet verklighet snart. Skivsäljandet går jävligt trögt tyvärr.. men jag har nog mig själv att skylla lite. Har varit lite slarvig med att uppdatera distrolistan ibland och jag borde försöka släpa med mig skivkartongerna på lite mer spelningar också då det är lättare att få nåt sålt "live".

4. Hur jävla rastlös är du? Du har Rawby, Entropi och Slaktrens...Plus att du håller på och meckar med bilder och layoutande... Vilket är roligast?
Entropi har det varit ganska lugnt med hittills, men snart ska vi spela in en demo och förhoppningsvis köra en spelning eller två och Slaktrens är inget jätteseriöst projekt och tar inte så mycket tid i anspråk, så det låter nog mer än det egenligen är.. Jag har nog inget favoritband/projekt så men det roligaste att göra är helt klart att lira live och vara på turné. Det är jag jävligt sugen på.
5. Slaktrens... Hur kom du på ide'n till det, att köra allt själv? Blir det mer Slaktrens i framtiden?
När vi la ner FTA ville jag få igång nåt nytt och det var en massa band som skulle startas på fyllan hit och dit men som vanligt blev det aldrig nåt av fyllesnacket. Till slut tänkte jag att jag skulle lära mig spela gitarr så jag kunde göra nåt själv och det blev SR. Det blir absolut mer. Det är jävligt kul att hålla på så snart blir det nog en ny demo, förhoppningsvis lite tightare och med lite mindre Onkel Kånkel influerat gitarrljud hahaha.
6. Tillägg?
Tackar för frågestunden och fortsätt veva med blogg och distro och Sub Alert.Ha det bra!//Johan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar