torsdag 9 september 2010

Disarm / Sound Your Alarm - Realidade har ingen grenser CD

Så kom den till slut, skivan som varit "på gång" i ett par år nu. Splitten med Disarm från Brasilien och Norges finest Sound Your Alarm. Och det blev på cd och inte vinyl, men skit samma här är den i alla fall. Om vi börjar med Disarm då så kan jag ju säga att jag är inte sådär jätteimponerad faktiskt. Det är halvslö crust/råpunk med en hel del metallinfluenser, och även ljudet är rätt metalliskt. Visst finns det ett och annat bra riff och och även en del hela låtar som skulle kunna vara rätt bra. Men tyvärr har dom en trummis som drar ner helhets intrycket rätt rejält. Det funkar inte något vidare att köra den typen av tvåtakt han gör till Disarms låtar. Allt sväng går förlorat... Sedan kan man tro att det även är trummisen som mixat deras låtar för att säga att trummorna hörs är en underdrift, dom tar över allt. Så jag personligen tycker att Disarm låter bäst i deras långsamma partier när man fläskar på rätt bra till och från, ett litet pluspoäng även till sången. Men på det stora hela inte mycket att hänga i granen.
Då är grannlandets Sound Your Alarm betydligt intressantare och bättre. Jag gillar deras demo (som senare släppts av S.M.Y.T Records) och även smakproven dom lagt ut på sin myspace inför denna skivan så jag hade allt lite förväntningar på deras halva. Och jag måste säga att deras käng/crust i Warcollapse skola funkar ypperligt även denna gången. Alltså dom låter ju inte exakt som Warcollapse, men influenserna finns ju där helt klart, och även lite av den nu så obligatoriska "slingcrusten" har smugit sig in. Men här på en lagom nivå, och inte i alla låtar så det tummas inte på manglet. Så det är bra grejer som bjuds med många schyssta tempobyten och bra variation, men alltid på rätt sida hastighetsgränsen för att bibehålla det för mig så viktiga svänget som jag tjatar mig blå om märker jag... Påls sång är även den värd ett extra plus. Som sista låt på plattan så kör dom tidigare nämnda Warcollapse dänga "Tranquilized", och det med bravur! Skulle vara kul att höra hur Sound Your Alarm låter idag, för denna inspelningen är ju från 2007. Köpvärd för Sound Your Alarms skull.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar