torsdag 14 april 2011

Avdelning 5 - s/t (?) CD

Inget fodral, inga låttitlar, bara en bifogad lapp där det står "Vi är Avdelning 5". Kan ju även tilägga att brevet helt saknade porto så jag fick trampa iväg till posten och lösa ut det :-).
Avdelning 5 är från Östersund i alla fall och spelar något så ovanligt i dessa tider som trallpunk. Och det är fan nästan som att dra tillbaka klockan till 94/95 någongång och hur det lät då. Kommer någon ihåg dom gamla samlingarna "Tjöplusta" eller "Levande flådd" ? Avdelning 5 skulle lätt vara plockade därifrån. Band som Hiroshima och Valium ploppar upp i skallen... När jag läser bandets biografi får jag väl en liten förklaring till varför det låter som det gör. Dom bildades nämligen redan 1994 och höll då på i några år. Lade sedan av 1997, för att sedan återbildas igen 2010 och denna platan är om jag fattat rätt nyinspelningar på gamla låtar. Tyckte väl att dom 2-3 första låtarna var rätt kul att lyssna på grund av att det låter som det gör och många minnen fladdrade förbi i huvudet, men 12 låtar blir på tok för mycket för mig i alla fall. Men kan du inte få nog av just trallpunk med allt vad det innebär (pocka-pocka trummor, mer eller mindre bra rim i texterna, lagom hes sång med tillhörande stämmor), eller har glömt av hur det lät då. Ja då är Avdelning 5 ett måste. Inte annars.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar