onsdag 28 september 2011

Nitimur In Vetitum - Pessimistisk kakofoni Cass

Nitimur In Vetitum... Ett band från Falun döpt efter ett citat av Friedrich Nietzsche bestående av två medlemmar som annars huserar i Lector och Striktlickers, har skickat hit sin kassett "Pessimistisk kakofoni". När jag glodde på fodralet och läste det medföljande brevet såg jag att det inte var någon gitarr med och att bandet sökte trummis, så jag tänkte direkt att det var nåt jobbigt trummaskinsprojekt som blir en pina att plikttroget ta sig igenom. Som tur var så hade jag ju fel och det är ju riktiga trummor. Och avsaknaden av gitarr tänker jag inte så mycket på då basen är svindistad och har ett rätt surrigt ljud samtidigt, så inga problem där. Musiken då, jodå det funkar helt okej även om jag personligen skulle föredra att NIV drar ner på käng partierna/låtarna och kör mer koncentrerat på sludge/doom låtarna med diverse utsvävningar, och förresten när jag skriver doom så menar jag inte munkkåpemuppar a'la Candlemass. Det är inte så att deras känglåtar i tidig Warcollapseanda är dåliga, utan jag tycker bara att det känns mer intressant och eget när dom sluskar på i tröga enformiga kletiga sludgemarker. Kanske för att det är ett rätt outforskat område från min sida, något är det som gör att jag fastnar för dessa låtar mer i alla fall. Så några referenser har jag icke att bjuda på tyvärr, men det låter rätt svinigt, elakt och uppgivet på sina håll. Hade growlandet varit uppblandat med lite ljusa sinnessjukt skrikande a'la Siebensunden så tror jag att jag hade gillat det ännu mer, men som sagt så gillar jag det jag hör. En cover på Discharge's "State control" finns också med. Bara att kolla in, ni kanske gillar't.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar