tisdag 3 april 2012

Brottskod 11 - s/t 7''

Efter att ha övertygat mig både på den egna kassetten och Sörlings "Turist i tillvaron vol. 2" så var nytt material med Östersunds Brottskod 11 jävligt välkommet. Det är 4 låtar kvalitets hc/käng med stänk av såväl 90 som 00-tal. Det finns både "A brutal sight of war" och "Tunneln i ljusets slut" vibbar att hitta här. Och jag menar då inte att det låter precis så, utan det är mer en känsla jag får när jag lyssnar. Och det där med känsla är jävligt viktigt. För hur det än är så uppfinner inte Brottskod 11 hjulet på nytt eller bjuder på några direkta överaskningar. Men det dom gör, gör dom otroligt bra. Växelsången sitter som en keps, och ljudet är fett men samtidigt skitigt och rått. Tycker det är jävligt gött med sådana här rakt på texter också utan en massa inlindningar och metaforer. Även om det väl kanske blivit mindre av "dagbokstexter" och "allt är skit det är synd om mig" för tillfället, så föredrar jag 9 ggr av 10 den typ av skrivande som Brottskod 11 pysslar med. Pang på utan krussiduller... Tycker definitivt att ni ska skaffa denna då den kommer generera många timmars lufttrummande. Sjögren ger den en stabil fyra av fem möjliga.

1 kommentar: