måndag 24 juli 2017

Firestorm #2 Fanzine

Redaktören bakom Firestorm, Alex Olofsson, är väl i dessa kretsar mer förknippad med zinet Kissan Päivät kan jag tro. Men han är en herre med flera järn i elden. Firestorm är ett zine som är 100% inriktat på "Vegan Straight Edge" och utseendemässigt vet jag att Alex eftersträvat att få det att se ut som det gjorde 1995, och det har han lyckats med. Jag kan ju inte i min vildaste fantasi säga att jag är speciellt insatt i sXe scenen i Sverige år 2017, och jag är faktiskt inte jättenyfiken efter att ha läst Firestorm heller. Tyvärr. Jag har absolut inget emot sXe  rörelsen som sådan, eller som en motpol som väl ibland kan vara befogad till svineri som väl även jag dragit mitt strå till stacken till med scener och jävelskap som inte skulle skett i nyktert tillstånd... Det jag har svårt för är det här jävla tjattret om att "droppa edgen" och vara en svikare, samt acceptansen från folk som inte är sXe på spelningar osv. I mina ögon känns det hela lite sekteristiskt. Lite jävla ömsesidig respekt kan ju kanske vara en tanke från båda håll, annars kastas det väl bara pinnar på elden och klyftan som uppenbarligen finns blir ännu större? Jaja, jag är som sagt inte insatt alls så jag är väl inte rätt person att bedöma. Själv har jag dock aldrig haft några problem med detta då jag både har och har haft drogfria människor i vänskapskretsen och i band i 20 års tid. Skit samma... Innehållsmässigt så finns intervjuer med bl.a Settlement, Ronnie O'Sullivan, och Forever Young. Plus en med Shield inför deras återföreningsgig. Artiklar om Köpenhamn Straight Edge, Grön anarkism, och Positive Mental Attitude. Även några kolumner och scenrapporter finns. Det jag tyckte vad intressantast i zinet var anteckningarna från Joel (Kärrtorpsdemon) som han gjort i häktet tiden innan domen föll, intressant läsning. Efter detta gnäll så ska ju dock Alex ha en eloge för sin aldrig sinande energi och kämpaglöd/engagemang i allt han gör. Är säker på att en del som läser detta skulle gilla det betydligt mer än vad jag gjorde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar