tisdag 25 juli 2017

SELKÄSAUNA - Intervju

För ett tag sedan så spelade vi ihop med Selkäsauna i Jönköping på Årrefesten, och just Årre pratade i höstas om detta bandet och hur jävla bra dom var. Fick några filmklipp han filmat och kollade, men dom hamnade i glömdelen av huvudet. När jag sedan såg dom live så föll jag fan som en fura. Grym "propaganda-83" hardcore. Fick en platta med mig hem av gitarristen Henrik som även den var pärla. Så det kändes som ett måste att slänga iväg några frågor och förhoppningsvis får några fler upp ögonen för Selkäsauna.


1. Vad är ni för tjommar i Selkäsauna? Tidigare band osv... Selkäsauna består av Akseli sång, Jacob bas, Martin trummor och Henrik på gitarr som svarar på intervjun. Martin har tidigare spelat i Honnör SS, och Henrik i post-punkbandet Monument. Jacob spelar gitarr i Haräkiri, ett crossover-aktigt band som just släppt ny demo. Vi har spelat i ett gäng band till men det är väl dom som släppt musik som några av läsarna kan ha hört.


2. Selkäsauna = Stryk, har jag rätt? Storyn bakom beslutet att enbart köra låtar på finska var ju rätt kul, orkar du dra den för läsarna? Ja, smisk i bastun. Finnar kan ha det som uttryck till barn att är du olydig blir det Selkäsauna. En snäll hotelse. Finns nått liknande på svenska men kommer inte på det. Jag träffade Akseli på en fest och vi började snacka finsk punk. Plötsligt kläcker han ur sig "när jag träffar mina finska föräldrar pratar jag bara svenska. Mamma har en ny svensk gubbe och pappa en ny svensk tant. Jag borde starta ett finskt punkband o skriva arga finska texter och öva upp språket. Band som startas i fyllan blir sällan av, men då hörde Akseli av sig och ville köra igång. Han hade fått med Martin på trummor som också pratar finska, och när vi väl var igång gick det ganska snabbt att få ihop låtar.
3. Plattan har ju varit ute ett tag nu, hur har responsen varit? Den respons vi fått har varit väldigt bra. Både från folk vi träffat och från de recensioner vi fått. Har spelats på punkradio i Toronto och Florida, och fick en skivbeställning från Peru förra veckan och en från Japan denna veckan så det måste ha spridit sig rätt bra. 4. Jag nämnde ju Mellakka och Varaus i min recension av plattan. Är det något som snurrar hos er? Favoritfinnar? Finlands bästa punkband och vår största inspiration är Maho Neitsyt, sen gillar vi dom klassiska banden; Riistetyt, Kaaos, Appendix, Mellakka mfl. Varaus hade jag själv inte hört före du nämnde dem, men Akseli och Martin hade koll på dom. Vi har inte försökt härma några band medvetet, men När jag skrev dom flesta riffen hade jag just upptäckt Rattus - Uskonton Vara LP och tyckte den var nått av det råaste jag hört på länge. Kan tänka mig att det är en influens som kan höras. Hade också återupptäckt Beat the Bastards med Exploited. Det hörs nog inte så mycket men man rycks verkligen med av öset på den. Som att man vill röja o studsa o slå nånn på käften. Ville ha den feelingen på våra låtar.
5. Plattan känns ju jävligt 80-talsfinsk även bortsett från musiken med för stor plastficka, klent kopierat handskrivet textblad osv. Är det medvetet att ni kör hela grejen rakt av? Vi ville att det skulle se ut som finsk punk, och vi pratade om att ha ett handskrivet textblad, men att omslaget blev som det blev var lite slumpmässigt. Skivan var klar innan vi börjat på omslaget och vi bestämde oss för att trycka affischomslag själva då vi kunde göra det på ett par dagar. Då kunde skivan skickas in direkt och vi sparade tid. Affisch- och plaststorlekar var slumpmässigt, men vi är nöjda med hur det blev.
6. Vad är på gång med Selkäsauna framöver? Spelningar, skivplaner? Vi spelar på Hygget i början på Augusti och i Göteborg helgen efter. Sen ska vi spela in 3 nya låtar till en samlingsskiva ganska snart. Nästa egna släpp blir nog en 7a. Vore kul att kunna släppa nått nytt inte alltför långt efter LPn.
7. Nåt du vill säga eller tillägga? Förutom Punk Off Records som hittills bara släppt Selkäsauna driver jag även Peter Out Records. Gillar du post-punk och liknande så kolla in det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar