torsdag 26 december 2019

N:a Hospitalet - Bakom ljuset MCD

Från Luleå kommer N:a Hospitalet och deras nya MCD "Bakom ljuset" är den tredje och sista plattan för denna gången som låg i paketet från Second Class Kids. Paketerad i pappficka som brukligt är för CD utgåvorna från ovan nämnda bolag. Är inte speciellt förtjust i den formen av fodral och använder man dom så tycker jag gott att man kan skicka med ett textblad i dom för det känns rätt fattigt med bara en skiva i ett pappfodral. Ja ja, nog om det... Det är väl musiken som är det viktigaste så klart. Och musikaliskt så rör det sig om ganska lättsmält punkrock i ett ganska gemytligt tempo. Och just tempot är väl det som jag tänker på först efter att ha lyssnat igenom plattan. Det känns som alla 7 låtar går i precis samma fart (läs långsam tvåtakt) vilket gör att det flyter ihop lite. Här hörs dock drag från både 77-punk, Göteborgs rock'n'roll och faktiskt en gnutta Misfits i musiken. Misfits referensen är mest sättet riffen spelas på och tempot. Det är ganska enkelt hållen punkrock utan en massa krusiduller med bra sång från Rebecca som lyfter upp musiken bra. 3 låtar sticker ut för mig och det är inledande "Bakom ljuset", "Våran röst" och avslutande "Kaos". Där sitter sångslingorna som en keps till dom 4 ackorden och lyfter allt ett snäpp. Hade samtliga låtar hållt samma klass som dom 3 hade jag hyllat dom till skyarna, men nu blir slutresultatet ändå ganska medelmåttigt då tre av sju är lite för lite för en svårflörtad kängmupp. Hade jag satt betyg så hade denna plattan fått en slätstruken trea av fem möjliga. Men dom låtarna jag tidigare nämnt är skitbra som sagt och dom lyssnar jag gärna på igen. Och hoppas på att nästa släpp blir en 7'' med 3-4 låtar på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar