söndag 20 juni 2021

Terror 83 - Demo Kassett

Sydamerikansk punk med 80-tals vibbar på kassett. Sällan har väl detta format passat så klockrent som till Malmös Terror 83's debut. Att dom valt just 83 som tillägg till bandnamnet är tydligen för att det var året som den brasilianska samlingsplattan "Sub" kom ut,och den är otroligt viktig för detta bands existens. Och visst fan lyckas dom klockrent med sin i mina öron väldigt autentiska Sydamerika punk. Nu kommer detta låta negativt kanske, men dom har verkligen fått till allt. Knackiga trummor, "stelt'' spelade gitarrer och den karakteristiska plonkiga basen. Vet inte om jag skulle sträcka mig till att kalla det råpunk, men tendenserna finns ju där. Terror 83 kör dock inte på full gas rakt igenom, utan en hel del mid-tempo och fyrtaktare går att hitta bland dom 10 låtarna som återfinns på kassetten. 5 av dom är dock covers skall tilläggas. Där bränner dom av låtar signerade Psykoze, Mercenarias och Olho Seco klanderfritt. Dom egna 5 låtarn är helt i linje med coverlåtarna, och jag skulle vilja lägga till Colera bland influenserna som hörs. Sångerskan Rebecka gör ett enastående jobb bakom micken skall tilläggas, vilket ger en go kontrast till hur det ofta låter annars. Det blir liksom en till dimension av ilska när hon vrålar i. Tycker absolut att denna skall kollas upp på deras bandcamp, eller allra helst köp ett ex för 50 pix från Grönpeppar Records som är ett av tre bolag som ligger bakom, och hade vänligheten att skicka mig ett ex.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar