måndag 26 december 2022

Nagasaki - Kriget Utan Nåd Kassett

Det här mina vänner är en kassett som jag såg fram emot att höra när Patrik skrev och sa att han hade skickat den. Men med en liten gnutta rädsla att bli besviken skall dock tilläggas, då det surrats om kraftiga Skitslickers-vibbar. Detta är ju något som tas till med jämna mellanrum av band och bolag, och som visar sig stämma typ 1 gång på 100 med lite tur. Detta är dock tro det eller ej en av gångerna det stämmer. Första låten "Warcharged" är en Skitslickers-pastisch som heter duga. Riffet, tempot, sångfraseringarna, uppbyggnaden, ja allt luktar Skitslickers. Med ett gitarrsolo a'la Cimex 1983. En helt briljant låt. Är väl egentligen bara reverbet (eller vad det är) på sången som Göteborgarna inte använde sig av på den där oslagbara 7'' dom släppte 1982. I låt nummer 2 "Friheten" så låter det lite mera som en del noisepunkband från USA lät för några år sedan, och gör kanske ännu bara att jag tappat intresset lite. Korsbefruktat med Cimex riffande runt Raped Ass. Med ett basspel som inte bara följer gitarren utan svävar iväg lite på egen hand. I "Silence" är man tillbaka i Skitslickers-land, men mer i andan dom hade på den andra inspelningen dom gjorde. Och på dessa två låtarna tycker jag även att effekterna på sången kommer mer till sin rätt. Avslutande "A:Extinction" har ett riff som luktar mer Discharge än Discharge själva, men med den där effekten på sången som kunde minskats lite på även här. Men det är ju min högst personliga åsikt så klart. Men ni som känner mig förstår ju att jag gillar den här kassetten som fan. Det enda negativa jag hittar är just sångeffekten som jag tycker är lite i överkant. Det kräver fan sin man/kvinna att ro en sådan här grej i land. Det är liksom inte bara att vända på ett gammalt riff, maxa disten och köra. Känslan är det viktigaste här. Hatten av för Patrik och den trummande hjälpredan Jens. Kolla med EveryDayHate som släppt den om det finns ex kvar. info@everydayhate.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar