torsdag 1 december 2022

Stäket 1517 - Suecia Antiqua Et Hodierna Kassett

Vissa grejer är alldeles för bra för att bara få falla i glömska, och Stäket 1517 är ett sådant band. Så då är det bara att bocka och buga när Brus-Tapes och Misslynt bestämmer sig för att släppa det på kassett. Mig veterligen släpptes inte detta ordentligt när det begav sig, men jag vet att jag fick en länk av Trum-Calle till 4 låtar då 2011 (skrev till och med en blänkare här på bloggen såg jag). Men till min, och er, stora glädje så är alla 8 låtar som spelades in då med på kassetten. Och det handlar om prima kängpunk från start till mål, med texter om häxbränningar, pest,  ärkebiskopar, Stäkets rivning och andra begivenheter som bjöds på runt Uppsalatrakten på 1500-talets första 2 decennier. Musikaliskt rör det sig dock mer i 90-tals fåran än 2011 som det spelades in. Då många samtida svenska band snöade in på slingor och längre meckigare låtar eller noisepunk, så gjorde Stäket 1517 tvärtom och backade tillbaka klockan och låter precis så som kängen lät när vi ongar från 70-talets andra hälft viftade med näven som mest. Och ibland då till band som medlemmarna i Stäket 1517 spelade med då... Så det var ju inte skitkonstigt att dom lät som dom lät här. 8 låtar utan krångel helt enkelt som du vet att du gillar, varav 2 är covers av AxHx och Bombanfall. brustapes@gmail.com kontaktar du om det skall handlas ett ex.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar