onsdag 30 augusti 2023

Röd Revolver - KDSD / NATO CDr

2 nya låtar med Småländska Röd Revolver, som väl nu nästan kan ses som ett nytt band efter diverse omgrupperingar i ledet. Om jag fattat det hela rätt så är det Martin (bas) och Mattias (gitarr) som är kvar sedan tidigare. Och i och med detta så har musiken tagit en annan riktning än tidigare. Punkrocken har fått stå tillbaka och ersatts av 2-takt och det känns lite mer förbannat än tidigare. Inte svinförbannat skall tilläggas dock. Jag får Ägg-tapes vibbar, och den typen av band som han ofta hade med på sina samlingsplattor under 90-talet. Det drar lite åt trallhållet, men är nästan helt avsaknat av gitarrslingor. Så trall går inte heller att kalla dom, även om ackordsföljderna drar lite dit. Vissa paralleller till Mähälium kan dras i första låten "KDSD", så som Mähälium låter nu alltså. Och versen i "NATO" har kraftiga Asta-vibbar tycker jag. Tycker att det är helt okej faktiskt när dom håller sig på "rätt sida" trallandet vilket är fallet i båda dessa låtar. Inget jag kommer spela sönder, men jag är positivt överaskad ändå. Och det är betydligt bättre än det mesta "melodiösa punken" som passerar mina öron nu för tiden. Avsaknaden av bröl-whoohoho hockeykörer är även det ett vinnande koncept att hålla fast vid. Tror att denna endast finns digitalt då det bara gjordes några få kopior för utskick. Så in och kolla bandcamp eller liknande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar