tisdag 31 augusti 2010

The Rummies Sthlm - The single MCD

The Rummies från Stockholm släpper sin debutplatta, men det är inget nytt band i den bemärkelsen för några av medlemmarna har följts åt i många år. Sic - Mansic - Hate is just a feeling - The Rummies. Och fiolen är med här också, vilket ju får ses som ett ganska eget grepp idag. På 90-talet var det ju fiol på var och varannan trallplatta, men idag känns det inte så vanligt. Så ett plus där att man tar ut svängarna lite. 3 låtar är med på denna plattan och det är den första "Too old to die" som tilltalar mig mest. Hyfsat snabb, går väl under epitetet streetpunk antar jag, låt med en refräng som fastnar i skallen. Men som jag sagt förr så innebär ju en låt som fastnar inte automatiskt att den är skitbra. Efterföljande "Rummies anthem" är långsammare och går mig rätt obemärkt förbi, förutom att dom återigen kör refrängtricket så den sätter sig. En ganska så rak punklåt. Sista låten "No clue" är helt bedrövlig... En sölig folkmusikinspirerad historia. Sjörövarmusik :-). Jag tror att The Rummies har stenkoll på vad dom gör och att deras Pougesinspirerade streetpunk sitter som handen i handsken på massor av folk. Jag själv däremot som den surgubbe jag är tycker mest att det är segt och blir rastlös. Inte min grej alls. Fullängdare kommer i oktober och den nyfikne kan ladda ner massor av musik från deras hemsida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar