fredag 17 juni 2011

Bombfors - Tystnad och saknad MCD

Värmländska Bombfors har hållt på ända sedan 1995, och bara det är ju en bedrift i sig. Jag har aldrig följt bandet så noga men sprungit på dom på lite olika samlingar genom åren. Men antingen så är det mitt minne som är knas eller så har Bombfors lugnat sig lite grann? Jag hade för mig att det var mycket hårdare och mer åt råpunkshållet, men det kan som sagt vara minnet som spelar mig ett spratt. På denna sex låtars mcd så är det ganska singalongvänlig rakt på tvåtaktspunk som är rätt svår att sätta in i ett speciellt fack. Absolut inte trallpunk men inte heller så hårt som jag minns dom (om jag nu minns rätt). Känns lite som dom är och nosar lite i samma territorium som Kurt Olvars Rebeller, fast utan den träliga rena sången som KOR kört med på dom senaste skivorna. Även det gamla bandet Bulvanerna dyker upp i huvet mitt, fast inte lika tralligt och lika mycket gitarrslingor. Svensk punk känns väl som den bästa beskrivningen av Bombfors. Och jag tycker faktiskt att det svänger på rätt okej emellanåt, speciellt låten "Sebastians namn" som sätter sig som ett tuggummi i skallen. Det blir definitivt att jag kollar in dom på Punk Illegal.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar