torsdag 2 juni 2011

Brottskod 11 - Levande döda Cass

Tiden har absolut inte varit på min sida det sista, så den första upplagan av denna kassett hann sälja slut innan jag ens fick upp denna recension. En ny laddning är dock klar nu så den finns att skaffa för den som vill. Brottskod 11 är ett relativt nystartat gäng med bas i Östersund. Detta är debutsläppet och jag tycker att det smiskar på rätt bra. Gammal hederlig go växelsång som ligger precis på gränsen till att dista, låter satans gött. Gillar faktiskt ljudet överlag som är skitigt och lite skrikigt. Hela ljudbilden låter 80-tal som den gode Nisse påpekade. Musikaliskt finns det heller inget att anmärka på. Råpunk utan krusiduller och meck, inget nyskapande men vem bryr sig så länge det är bra? Gillar att dom inte blåser på i 200 då man börjar bli lite gubbtrött, utan det "gungar" på rätt gött. Och dom långsamma 4-takts partierna är aldrig fel. 8 låtar att hytta med näven till får du när (inte om) du skaffar denna kassett.

14 kommentarer:

  1. Brottskod 11 är bra, inget att orda om, men nu får vi stoppa lite här alltså.
    Varför görs det kasetter 2011?
    Jag har inte lyssnat på mina kassetter på 7 år, bandspelaren ligger ihop packad på jobbet och alla kassetter ligger i en banankartong i källaren.
    Dagens samhälle är digitalt!!!!
    Jag har inte heller en skivspelare, förstärkaren och högtalarna ligger också i källaren.
    Plötsligt år 2011 (kanske några år tidigare) så börjas det produceras vinylskivor som aldrig förr.
    Nu får ni sluta, det är digitalålder nu.
    Ge ut skiten på CD skivor i stället.

    Visst, det är en känsla att blädra i skivkonvolutet, det kan jag erkänna men jag saknar inte direkt det lilla knaster som blir på en vinylspelare, förstår inte grejen med att det ska "vara så".

    SvaraRadera
  2. Thomas: Du är ju helt dum i huvudet. Vinyl och kassett är bättre än cd på alla nivåer och plan. Håll dig till dina jävla skit-cd:s du...

    Plötsligt 2011? Det är inte mer än tidigare år. Punk har ALLTID gjort sig bättre på vinyl, och förhoppningsvis kommer det fortsätta så.

    Digitalt är skit. Fatta det.

    /Jocke

    SvaraRadera
  3. Bra Jocke! Håller med dig full ut!!! Finns inget som slår vinyl å kassett.

    SvaraRadera
  4. Kanske slänger upp tapet digitalt när vi sålt slut på den. Någon CD blir det dock inte av det här släppet i alla fall, förhoppningsvis inte någonting annat heller..

    Tack för recensionen Masken!

    //Orb, BK-11

    SvaraRadera
  5. Hur många kassettspelare finns det i bilar nu för tiden?
    Noll stycken.
    Det innebär att jag är låst vid att lyssna på kassett hemma, skitkul.
    Hur många kassettbandspelare finns det i en telefon nu för tiden?
    Noll stycken.
    Då är jag fortfarande låst vid att lyssna på kassett hemma.
    Har jag ork att försöka rippa över från kassett till digitalt, om det ens går.
    Tänker inte forska i det.
    Om jag åker någonstans, bil eller kommunalt, så vill jag ha chansen att lyssna på t.ex Brottskod 11 i nallen eller i bilen, svårare är det inte.
    Att då låsa fast sig vid kassett formatet är väl inget vidare då.

    Vinyl (7") är så jävla drygt, man får springa fram och tillbaks till skivspelaren hela tiden.
    12" kan jag acceptera då det tar ett tag att lyssna igenom den.
    Visst kan jag sitta och glo på mina 7" också och tycka att "dom är läckra" men jag kommer aldrig att sätta på dom på en skivspelare, som jag förövrigt inte äger i dag.
    Då tankar jag ner dom på nätet i stället och lyssnar på PC:n eller i telefonen.

    Jag snackade en gång med trummisen i punkjävel och deras argument till att dom gjorde 7" var att dom inte ville att deras musik skulle spridas utan att dom får betalt.
    Fattar inte argumentet för fem öre.
    I dag är det hur jävla lätt som helst att rippa en skiva och göra mp3 av det, det räcker att en gör det så sprids det för vinden.

    Appropå "Punk har ALLTID gjort sig bättre på vinyl, och förhoppningsvis kommer det fortsätta så".
    Vill ni sprida skiten så släpper ni er musik digitalt, klart som korvspad.
    Att harva analogt förlorar ni ju på själva.
    Upp med det på CD så kan vi andra också njuta av det.

    SvaraRadera
  6. Vill du missa en hel del bra musik bara för att du är begränsad så är det upp till dig.
    Gå in på vår blogg så har vi halva kassetten där för nedladdning..
    Annars är det alltid någon som sitter och rippar tapes och vinyler hur som helst så jag fattar inte varför du klagar...

    //Orb

    SvaraRadera
  7. Själv har jag kvar min gamla "freestyle" så det går faktiskt fortfarande ypperligt bra att lyssna på bra musik som Brottskod 11 och annat smått och gott till och från jobbet. Det är väl en del av charmen plus att vissa vill inte bidra till detta konsumtionssamhälle där allt har blivit slit och släng, ut med det gamla och in med nya... Det bådar inte gått för den hållbara utvecklingen. varför byta/slänga ut samma vara (i detta fall skivor) för att köpa samma sak fast i ett "uppdaterat" format som tex cd eller för den delen andra saker såsom VHS till DVD till Bluray. Vad kommer efter detta undrar man då...

    SvaraRadera
  8. Jag påpekar bara att sådanna som jag skulle hemskt gärna vilja köpa CD skivor med bra punk och att det inte finns som urval suger, det är vad detta handlar om.
    Jag har kanske inte lust att vänta tills någon "vänlig själ" rippar utan fanns det CD skivor att köpa så har jag slagit till vid många tillfällen.

    Vad tjänar ni mest på, folk som köper CD skivor eller folk som köper kassetter?
    Med ordet "tjäna" menar jag inte bokstavligt pengar utan ni tjänar ju så mycket mer.
    Hur mycket mer folk skulle lyssna på er om ni släppte CD skivor i stället för kassetter?

    Är inte ni intresserade av att få folk att lyssna på er musik, att er musik sprids mer?

    Jag hoppas att jag inte får ångra det jag nu skriver för det är inte något illa menat men det verkar som att många är för stolta för att släppa CD skivor.
    Inte bara ni utan andra band också.
    Det är nästan som att det har blivit en hype inom punken att "aldrig släppa en CD", att det är något fult.

    Jag antar att jag inte är ensam i detta land om att ha denna åsikt.
    Hur många gånger har man inte känt en frustration att CD formatet väljs bort när det kommer en ny skiva?


    Min freestyle ligger nog garanterat på någon soptipp, den använde jag för 25 år sen så den förtjänar att ligga i en grav för länge sen.

    Angående konsumtionssamhället och att det inte bådar gått för den hållbara utvecklingen.
    Förstår inte vad du menar med detta.
    Så vitt jag vet så är det väl fördelar med teknik också. Typ att det blir mer jobb, ekonomin blir stabil, familjer får det tryggare mm.
    Förstår inte denna fientlighet till teknik.

    SvaraRadera
  9. http://dbeatrawpunk.blogspot.com/2011/06/dagens-samhalle-ar-digitalt-in-swedish.html

    SvaraRadera
  10. Intressant och underhållande läsning. Började skriva på ett inlägg här men det blev för långt så jag flyttade hela kalaset till D&R bloggen istället. Häpp på er!

    SvaraRadera
  11. THOMAS
    "Vill ni sprida skiten så släpper ni er musik digitalt, klart som korvspad.
    Att harva analogt förlorar ni ju på själva.
    Upp med det på CD så kan vi andra också njuta av det."

    Det blir faktiskt bättre spridning på vinyl och kassettformat, tro det eller ej. Speciellt när det gäller den lite "råare" punken.

    Sen tycker jag att du för väldigt lustiga argument, du ber i princip bandet att anpassa sig efter dig och såna som tycker som dig, är det inte upp till bandet att släppa sin musik på det format DE vill, och sen upp till dig om DU vill införskaffa musiken eller inte? Vill du band väl, och STÖDJA dem, köp då musiken på det format som erbjuds.

    /Jocke A (samma Jocke som svarade på ditt första inlägg)

    SvaraRadera
  12. Kan tillägga att jag köper musik på alla format, förstår inte mening med att begränsa sig. Det är ju bara idiotiskt!

    /Jocke A igen

    SvaraRadera
  13. DIGITALT ÄR FAN INTE PUNK!

    Jag köper helst aldrig cds. Jävla skitformat, men om albumet bara släpps på cd så har jag inget val om jag vill stödja bandet. Gillar jag musiken så vill jag ju stödja bandet Fast det ska helst vara vinyl eller kassett. Där låter det bäst.

    SvaraRadera
  14. Hade missat detta helt...

    Kassetter 2011, CD 2011, Vinyl 2011, MP3 2011, Stream & Download 2011.

    Vilket är rätt?

    Jag är snart 40, uppväxt med kassetter & vinyl & har tagit till mig ny teknik. Tycker att det är upp till var & en att välja format. Personligen gillar jag valfriheten samt tillgängligheten. Nästan allt jag lyssnar på är "ettor & nollor", ett bekvämt format som ligger fint i fickan, ingen risk att ungarna repar vinyl eller drar ut bandet i kassetterna.

    Vinyl däremot är snyggt & känns mer gediget, jag köper det jag verkligen vill ha på vinyl.

    Kassett är lite krångligare kanske men där styr ljudet. Ja, kalla mig galen eller knäpp, men den speciella ljudbild det blir på kassett är det bästa jag vet.

    Jag startade upp Skippers Corner som en sida för digitala blandband med gammal Punk & fick bra respons. Efter bara någon månad så drar min dotter den externa hårddisken i golvet & allt försvinner. Blev då så sur på ny teknik & resultatet blev att jag började ge ut kassetter. Nu, 6 månader senare så har jag släppt drygt 10 olika, sålt slut på ett par & exporterat till Japan, Australien, Tyskland & Norge.
    Varför går det så bra då?
    Kan det vara så att för en billig peng så kan du få något gediget i din hand? Något som någon brinner för, lägger massor med tid på? Kan det vara så att du kan priset är bra? 4 kassetter går loss på 100:-, alltså samma pris som EN CD eller LP. Vill man höra nya band så är väl detta fenomenalt.
    Visst, banden jag släppt har även släppts som CD eller på vinyl & jag har lagt upp på massa digitala affärer & stream tjänster.

    Några låtar jag fått till mina kassetter är EXKLUSIVA & då får de fans som vill ha just den låten punga ut med 25:- & frågar man snällt så kan jag bjussa på den som MP3.

    SvaraRadera