torsdag 27 oktober 2011

Dödsvarg - Livet är en dödsorsak CDr/Digitalt


Ok... Ska bara klargöra en sak här. Jag har ju satt som regel att inte recensera digitala släpp, men här har jag alltså fått den som en fysisk platta och då är det ju en annan sak. Så, ordnat.
Jag är den förste att skriva under på att jag är kraftigt Wolfpackskadad och deras 2 första fullängdare är helt magiska. Så jag gick upp lite i spinn när jag öppnade paketet från Suicide Records och hittade en CD med bandet Dödsvarg där i , varg i namnet och varg på omslaget... Men det gick fort över tyvärr när jag satte den i spelaren. Detta är nån sologrej av en Jon Ekström som tidigare spelat i Detektivbyrån (?) och som enligt pressbladet spelat in musik till Hollywoodfilm, legat på svenska albumlistan och varit grammisnominerad. Jahapp... Över till Dödsvarg igen då som jag tycker låter alldeles för mycket maskin och för lite sväng. Mycket kan säkert förklaras av dom programmerade trummorna, men jag tycker även gitarrljudet är alldeles för "kallt" i deras krångelmetall med liiite punk/crust influenser. Mina tankar drar istället iväg till Meshuggah (långt ifrån lika meckigt dock) och Fear Factory, fast med jävligt svarta texter på svenska då. Jag hade önskat mer raka pang-på riff och inte så meckiga trummor för att köpa detta helt. Påminner sången om Aktiv Dödshjälp ibland? Lite åt det hållet i alla fall, och kanske att musiken också är lite däråt när jag lyssnar igen nu. Sammanfattningsvis för mycket metall för min del och dom 12 låtarna och alla samplingar går in i ena örat och ut i nästa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar