onsdag 2 november 2011

Vinnarcirkeln - 2 x 7''


Dags igen för ett band jag inte är så bekant med sedan tidigare och det är ju alltid trevligt med lite ny musik... Eller? Vinnarcirkeln är från Linköping där det för tillfället verkar koka av HC-band, och dom hade vänligheten att skicka båda sina 7'' hit. Den första självbetitlade innehåller 4 låtar och den andra "Man vill bara skrika" har dom tryckt in 6 stycken på. Jag gör det dock enkelt för mig och kör bägge två som en gemensam recension då både innehållet och ljudet inte skiljer sig nämnvärt från varandra. Detta är två plattor som växer ju mer jag lyssnar på dom, vilket ju brukar vara ett gott tecken. Och vartifrån dom kommer tycker jag inte att det råder något tvivel om, jag har skrivit om det tidigare här i någon recension om "Linköpingssoundet". Arvet efter Raped Teenagers verkar djupt rotat där. Nu är detta absolut inget plagiat då Vinnarcirkeln har en stor dos punkrock inbakat i sin HC, och ofta driven av en solid D-takt vilket väl inte heller är så vanligt. Tycker mig också finna en del Tranås a'la Rövsvett / 16 BUH här vilket enbart ses som positivt. Det jazzar på rätt bra ibland och framför allt då gitarren. Jag brukar ju ofta vara motståndare till meck, men tidigare nämnda band gillar jag skarpt och således tycker jag Vinnarcirkeln funkar riktigt bra. Det kanske finns en uppsjö band "over there" som låter så här? Jag har inte den blekaste, och tänker inte rota i det heller då Vinnarcirkeln's hybrid av punkrock/HC/meck fyller mina behov vad gäller denna sortes musik. Jag hör gärna mer och hoppas på en 12'' nästa gång.

1 kommentar:

  1. Gött mangel, svårt att recensera då det är svårt att sätta fingret på vad det är som fängslar. Ska bli kul att se dem live på fredag.

    SvaraRadera