onsdag 14 juni 2017

Selkäsauna - Pyromaani... 12''

Det är inte ofta det händer längre, men nu har det gjort det 2 gånger på ganska kort tid. Att man upptäcker nya band som man faller pladask för. Först ut var Giftigt Avfall, och nu är det Selkäsauna. Hade bara sett något youtubeklipp tidigare som en lyrisk Årre skickade mig, kollade på det men tänkte inte så mycket mer på det. Men nu spelade vi med dom för några dagar sedan (på Årrefesten) och då fick jag med mig deras helt färska 12'' "Pyromaani..." som släpptes samma dag. Och den har legat på skivspelaren sedan dess. Live var deras "Propaganda '83" hardcore helt suverän, och jag tycker även att skivan är toppklass på. som ni förmodligen redan listat ut så är det ju finnpunk a'la 80-tal det handlar om när dessa Göteborgare är i farten. Dom har verkligen lyckats fånga känslan ifrån dom gamla klassiska Finn-banden, och dom första som ploppar upp i mitt huvud är Mellakka och Varaus. Det som skiljer dom ifrån många av sina föregångare är väl att detta är lite tightare framfört, men känslan finns där som sagt ändå med lite fladdriga trummor och lite småplonkigt basljud. Det är hetsigt och förbannat utan att för den sakens skull blåsa på i 200 knyck. Jag älskar't och hoppas på mer Selkäsauna inom en snar framtid både live och på platta. Rååpunk i sin finaste form.

1 kommentar:

  1. Tackar för detta tips. Hur bra som helst. Som ett slött men på samma gång argare Herätys

    SvaraRadera