måndag 3 juli 2023

Enock Eunuck - Är Det För Mycket Begärt? CDR

Enock Eunuck från Helsingborg (ursprungligen Eskilstuna) är tillbaka med en ny 7 låtars CDr som letat sig hit. Dom har hållt på med sin punkrock, eller gaturock som dom kallar det själva, sedan 80-talets glada dagar. Och liksom på deras förra platta, som jag tyckte var schysst på alla sätt, så fortsätter dom att hålla det enkelt. I alla fall musikaliskt, för textmässigt så tycker jag att dom sticker ut. Det är återigen punkrock av det äldre slaget som framförs, och med dagens mått mätt framstår det som väldigt snällt. Men det var så det lät på många håll 1983. För att göra det enkelt så tänk dom gamla samlingsplattorna Bakverk 80, Ståkkålmsjävlar eller Oasen. Enock Eunuck skulle lätt kunna vara ett av banden där. MEN. Det dom håller tillbaka på i den enkla musiken tar dom igen på texterna, som jag tycker håller riktigt hög klass. Ofta smart skrivna och påminner ibland om vistexter i sin uppbyggnad. Dom känns "vuxna" på något sätt om ni förstår vad jag menar, men budskapen är glasklara. Och ett genomgående tema på dom 7 låtarna på denna skivan är politikerförakt och maktmissbruk i det förljugna riksdagshuset. Visst fan kunde det vara lite mer krut i sången som jag påpekade förra gången med, men i stort så tycker jag plattan är bra. Och melodin i "Ett politiskt gloryhole" sätter sig på skallen direkt och känns som en låt man hört hela livet, som en barnvisa typ. Skaffa från enockeunuck@gmail.com eller leta fram deras soundcloudsida. Och ge det ett par varv, för det tog ett par gånger för mig innan det fäste när jag hörde dom första gången.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar