torsdag 15 augusti 2024

Health Issues - s/t 7''

Finn-hardcore släppt av Quarantined Records. Och nej, inte den typen av Finn-hardcore jag vanligtvis lyssnar på som köptes av Finn-Fan och Jallo på 90-talet. Utan här är det sådant som min yngre bror och hans polare med kryssade händer satt och vevade till under samma tidsperiod. "Youth Crew" hardcore beskrevs det ofta som då, så jag väljer att skriva det nu med. Men min gissning är att dessa gubbar, liksom jag själv, med åldern blivit lite mera öppna vad gäller musik, för här finns influenser och passningar från flera håll. I grunden är det ju dock klassisk amerikansk hardcore, det är själva ryggraden skivan igenom. Och även om jag tror att dom tilltalar den karatedansande delen av punkpubliken mer än dom nitade, så tycker jag ändå att det för det mesta är schysst vev. Speciellt när dom växlar upp hastigheten och låter Infest influenserna ta ordentligt med plats. Och således då, så tycker jag att downtempo/mosh -partierna kunde tonats ner aning. Vissa av dom funkar absolut, men i mina ögon (öron) så blir det lite för mycket av det goda.  Den här typen av hardcore vill jag ha snabb. Måste dock berömma dom för den Black Flag osande fyrtakts-versen i "Serial Party Pooper", men det är ju vida känt att en svängig fyrpannakommer man långt på. Faktiskt så långt så att jag förlåter dom för att låten avslutas med ett långsamt parti... 7 låtar är det på denna 7'' och bandet är Health Issues, det kan ju vara bra att ha med. Kan tänka mig att dom är ett sjuhelvetes liveband, som man får kolla på på avstånd för att undvika dom tidigare nämnda karatedansarna. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar