tisdag 27 augusti 2024

Kjells Bänk - The Miserable Youth Of Our Time LP

Har skrivit tidigare om Kjells Bänk, och det var väl inget som gjorde några djupare avtryck. Mer än namnet då kanske? Och då inte åt det positiva hållet. Men då dom kör vidare på det, så antar jag att det i deras öron är ett bra namn. Men nu är det ju inte namnet som skall bedömas utan vad jag tycker om musiken. Att musiken som går under punkparaplyet är ganska spretigt är jag ju medveten om, och jag tänker inte likt gubbarna på "Jag minns min punk" börja dividera om vad som är punk eller inte. MEN. Hade jag hört Kjells Bänk på radion, så hade jag inte hajjat till och tänkt att "fan spelar dom punk här"? Det här känns väldigt indie-popigt. På sin höjd att jag skulle kunna härleda något enstaka riff som en sena Hellacopters referens, eller ett gubbslött Sator typ. Det är otroligt refrängbaserat och överlag väldigt snällt och melodiöst 4-taktande skivan igenom. Välspelat skall sägas, men väldigt långt ifrån hur jag vill ha "min" punk. I pressreleasen kan man läsa om både energi och garageskitig punkrock. Men där har vi väldigt olika referenser jag och Grönpeppar som släppt den. Och så även jag och bandet själva som beskriver det som "punkig garagerock". Jag tänker dock gubbsurt fortsätta att hävda att det på sin höjd är punkinfluerad indie. Jag gillar det inte alls och skivan ger mig absolut inget, men jag tror inte heller att bandets främsta målgrupp är 46-åriga gringubbar. Så jag hoppas och tror att dom skiter blankt i vad jag tycker... 12 låtar innehåller LP'n i alla fall som jag tror finns att köpa nu. Den kommer att stå orörd här hemma, så är det någon som vill ha den så fås den mot portot. Dra ett mail till mig i så fall. Det känns schysstare att någon som kommer lyssna på den har den i sin ägo.

1 kommentar:

  1. hi!!!
    this is our last album!! enjoy it!!!
    https://venganzapunk.bandcamp.com/album/damnatio-memoriae

    SvaraRadera