fredag 23 december 2011

Hållkäftenvadvilldu? - II CDr

HållKäftenVadVillDu!? är ett band jag läst mycket positivt om men aldrig tagit mig tid att lyssna på innan. Tror att det har att göra med att bägge deras släpp tidigare endast funnits som downloads, och därför fallit lite i glömska hos mig. Nu fick jag "II" skickad till mig på CDr för ett tag sedan, vilket jag tackar för. 3 exilfinnar som enligt egen utsago spelar "vifta-med-kniven-hardcorepunk", och som alla spelat med mer eller mindre namnkunniga band tidigare, men jag hoppar namedroppingen och fokuserar på nuet. 7 låtar + ett intro innehåller "II" och oftast i ett rätt högt tempo. Att smälla in HKVVD i ett speciellt fack är rätt svårt, och rätt ointressant egentligen, men att det är i hardcoren dom flesta influenserna finns står väl ganska klart. Sedan har dom plockat godbitar ur flera olika kakor och slängt in i smeten. Youthcrew HC och råpunk i en snygg symbios som funkar kanon ihop. Jag tycker att dom håller ihop det hela jäkligt bra med väl avvägda tempoväxlingar, stopp och körer så det blir aldrig tråkigt under den drygt 9 minuter "långa" resan. Hade dock gärna sett någon mer låt i stil med "Motpol" som bjuder på ett enormt sväng och växelsång, nästan lite A-71 vibbar på sina ställen i den låten. Det blev ännu en positiv recension för HKVVD till samlingen, och varför ingen släppt detta som 7'' är väldigt konstigt enligt mig... Ladda ner kalaset här. Är du Spotifyanhängare så finns det även där.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar