lördag 10 december 2011

Tvärnitad - Krossa tänderna mot kaklet CDr

Ännu ett band som kommit fram efter Fromtheashes splittring. Här är det basisten från nämnda band Jonas som dragit ihop Tvärnitad, och deras första 11 låtars CDr. Och i sina bästa stunder är detta ordentligt jävla bra. Pepphardcore med metallinfluenser och ett fetingljud som heter duga. Som en käftsmäll i ryggen, för att citera bandet. När bandet manglar på så är det som sagt ett ruggigt bränn och texter på svenska som är lätta att ta till sig utan massa krusiduller och omskrivningar. Tyvärr , enligt mig då, så är det rätt tätt mellan s.k "moshpartier" som jag tycker gör mer skada än nytta. Visst är det schysst med lite tempoväxlingar, men jag har skitsvårt för sådana här "nu hoppar vi" partier. Lite färre sådana och jag hade gillat det ännu mer. Tänk lite Sista Sekunden, Raised Fist, och plussa på lite metal på det så är du väl i alla fall i närheten av det Tvärnitad pysslar med. När det vevas HåCe så tycker jag som sagt att det är grymt bra, men tyvärr så tar dom långsammare partierna för mycket plats. Nya låtar är under produktion och jag hoppas på det bästa, för som debut är detta ändå okej och mycket kan hända på vägen. Jag avslutar med ett Slaktrens citat - Mindre krångel, mera mangel!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar