måndag 18 februari 2019

Crustkirk # 1 Fanzine

Alex Päivät är tillbaka med ännu ett zine (har ju tidigare skrivit om Kissan Päivät och Firestorm här) och denna gången är det fokus på råpunk/käng vad gäller den musikaliska biten. Intervjuade band är Warchild, Hellshock, Masspollution (tidigare publicerad i Flyktsoda) och Crimex. Just nämnda Crimex har jag missat, men blev jävligt nyfiken på dom efter att ha läst intervjun. Jävligt bra! Ett lysande exempel på att bra frågor ger bra och långa svar. Ett genomgående tema i detta nummer är kärnkraftens icke-vara, och förutom att banden får en del frågor om detta så finns det även ett helt gäng artiklar om detta ämne. Ett tema som var vardagsmat i dom svenska fanzinen från 80-talet. Artiklar om provsprängningar, hur "Atomkraft-Nej Tack" märket kom till, boktips/filmrecensioner om just kärnkraft. Även en skrift som jag inte vet om den är skriven av Noam Chomsky, eller om den bara utgår ifrån några av hans citat/skrifter. Lite reflektioner ifrån spelningar finns också att läsa. Plus en text kallad "Till luffare, arbetslösa,arvlösa och de lidande" som först publicerades den 4 oktober 1884. Jag gillar det här stenhårt och hoppas att Alex får ut fler nummer av detta zine, och då gärna parallellt med Kissan Päivät :-)
Så låt dig inte luras av den Sika Äpärä doftande layouten för likheterna slutar just där. Jag hoppades väl lite jag med att det skulle vara just en Sikaklon, men är absolut inte besviken att så inte var fallet efter att ha läst det. Skaffa ett ex från Alex genom crustkirkfanzine(a)riseup.net

1 kommentar: