söndag 3 februari 2019

HONNÖR SS Intervju!!!

En intervju jag gjorde med Honnör SS för ett tag sedan (Mars/April 2018) till Mission & Väckelse, så den är ju publicerad i pappersform tidigare. Det har ju hänt en del sedan dess och plattan det pratas om har ju kommit. Men för dom som inte läst zinet så slänger jag upp den här ändå. //Masken


Lite story om bandet... Bandet började som en ljudtekniksgrupp i gymnasiet när jag och jesper (förra sångaren) hamnade i samma grupp. Vi började skriva egna låtar 2009 och allt började där. Efter det har det hänt sjukt mycket.. mycket strul med medlemsbyten mm, men som det är nu så består vi av exakt de människorna Honnör SS ska bestå av och vi har äntligen hittat vårt sound. Detta är första gången alla i bandet är tighta vänner.

Nuvarande sättning? Just nu är det jag på trummor, Per på gitarr, Charlie på bas och Paul på sång. Dreamteam helt enkelt.
Namnet, hur kom det till. Och är SS en förkortning av det vanliga Society System? Nån tanke med det? När vi startade bandet så levde vi för provokation vilket vi fortfarande gör men kanske inte i lika stor utsträckning. SS står för Schutzstaffel, det finns inget provokativt med "samhällets system" och det är nog det sista vi gör honnör till. Bandnamnet är i grunden bara valt i syfte att provocera, få folk att höja på ögonbrynen vilket vi har lyckats med. Vi va inne på att byta bandnamn till Conflux men beslutade oss för att inte göra det. Punk ska inte vara rumsrent enligt oss så vi är väl oppositionen till alla bajsnödiga viktigpettrar där ute som ska sätta upp regelverk i punken och tycka så förbannat mycket.
På tal om regelverk.. Är det mycket sånt i Sthlm? Uppdelat mellan dom olika "scenerna" eller hur funkar det hos er? De olika "scenerna" är väl relativt uppdelade, man ser oftast samma personer med samma personer. Men så blir det nog ganska naturligt, man dras till liktänkande människor och alla i punkscenen tänker knappast likadant, det tycker iaf jag är ganska tydligt. Det finns dem som går på cyklopens bokmöten eller vad det nu är dem gör på onsdagarna, och det finns dem som hellre tar en bira på dovas. Om man tänker utanför punken så ser man mycket. Folk från metalscenen på olika punkspelningar och vice versa.

Många har kommit och gått genom åren, är du en besvärlig jävel? Många skulle säkert tycka att jag är dryg att spela med. Jag själv anser inte att jag ställer några orimliga krav eller så på bandmedlemmar. Jag köper inte när folk skiter i att dyka upp på rep utan att höra av sig, skiter i rephyran, inte kan spela ordentligt av samma anledning majoriteten av repen, prioriterar allt annat framför rep osv.. Det är att slösa min och alla andra bandmedlemmars tid och jag får intrycket av att personen bagatelliserar allt vi gör och allt jobb som har lagts ner på låtarna med allt där omkring. Då har man inget i det här bandet att göra. Jag hatar när saker står still och vill se tydliga framsteg.

Hur kom Pera med i bandet, och hur funkar det rent praktiskt med en gitarrist i Tyskland? Per och jag har pratat mycket under några år och har hela tiden sagt att det hade varit väldigt bra om han kunde lira i Honnör. När Sebbe valde att hoppa av bandet så sket vi i att Per bor i Berlin och beslutade oss för att prova ändå. Vi repar utan Per i våran replokal, spelar in låtarna där och skickar videos samt tabs till honom så att han kan öva hemma. Sen har vi flygit ner till honom för att repa och han flyger hit för att repa innan gigs och inspelningar. Det blir lite meckigt men det funkar om man vill! Han tar musiken på blodigt allvar vilket är en jävla tur, annars hade det aldrig funkat.

Ni har ju anammat ett mer "noiseaktigt" sound nu jämfört med starten. Medvetet? Eller har det bara fallit sig så? Vårat sound som vi har nu är precis som vi vill ha det. Svensk 80-tals råpunk med japansk dist ungefär. Det passar oss väldigt bra på alla sett till skillnad från tidigare år när vi aldrig riktigt fattade hur vi skulle låta och provade fram nya sound hela tiden.


Ni har ju spelat rätt mycket i Sthlm, men inte så mycket utanför. Vad kommer det sig? Profeter i sin egen hemstad? Anledningen till att vi har lirat mycket i Stockholm är för att fina människor som exempelvis Per Thunell gillar att boka oss haha. Vi får inte skitmånga förfrågningar om spelningar i andra städer och när vi väl får det så lyckas det ofta köra ihop sig. Vi har inte ett uns av tur med oss när det kommer till det här. Just nu är det bökigt att boka oss med då vi pga rådande arbetssituationer behöver veta väldigt långt i förväg.

Du är ju aktiv själv som gigarrangör, men även numera skivbolagsdirektör. Berätta lite om detta. Gigarrangör är nog att ta i. Det är jag, paul, charlie och mange från, Återfall som har en väldigt inaktiv arrangörsgrupp. Men något gig per år lär vi nog sätta upp! Stupid noise records startade jag för att sprida kyushu-inspirerad noisepunk i Sverige. Noisepunk känns inte alls speciellt utbrett i Sverige vilket jag tycker är tråkigt så målet är att släppa skivor i stuk med Confuse/Swankys/Chaos CH så att fler börjar spela puckat, distat och studsigt. Det finns ju knappt något sånt band här i dagsläget.

Några tips på schyssta band 2018?
Sex dwarf är ett av mina favoritband, definitivt det bästa aktiva bandet i dagsläget och dem släpper en LP som alla med någon form av smak bör införskaffa. I övrigt så gjorde Pissjar enligt mitt tycke den näst bästa livespelningen under 2017, jag missade dem live förra helgen men hoppas på att få se dem vid något annat tillfälle under året. Panikattack är jag också nyfiken på att höra nu efter dem har bytt två medlemmar.

3st 7" har ju dykt upp nu nästan samtidigt, kan du svamla lite kring dom? Yes! Tre skivor är redan ute 2018. En split ep med Dissober som vi spelade in samtidigt som Disease spliten från förra året. Tre låtar ligger på vår sida, bland annat "Alko" som egentligen är en rätt gammal dänga. Vi har även fått ut en ensidig Flexi som vi spelade in i Studio D-takt förra sommaren. Utan tvekan den jobbigaste inspelningen som iaf jag någonsin gjort med två veckor hård semester bakom mig. Jävligt rå blev den iaf, skräpigt och stökigt. Till sist har vi fått ut en egen EP som heter "Leftovers in decay". Det är fyra utvalda låtar, tagna från en gammal inspelning som från början va menad att bli vår debut 12a. Inspelningen har legat men dessa fyra låtarna tyckte vi va för bra för att bara slänga bort så vi mastrade om dem hos Jutte och släppte bara dem som en EP istället. Sista plattan med vårat mindre distade sound för dem som föredrog det!
Ni har ju även fipplat ut några flexiplattor, en hyllning till Jappescenen? Nja flexis har vi bara gjort för att det är ett ballt format som folk inte gillar.

Fler plattor på gång eller vad har den närmsta framtiden att bjuda på från Honnör SS? Det händer mycket med Honnör i framtiden. Vi ska försöka giga i sommar, bland annat har vi hört av oss till K-Town som vi hoppas på. Vi ska även sätta igång och spela in vår debut LP, det känns som att vi är mogna för det nu. Mer tillkommer!
Måste ju nämna Fuzzy Glue Buzz också som jag är helsåld på. Berätta lite om er? Nytt på gång? När släpps demon? Fuzzy glue buzz är ett sidoprojekt jag och Paul har, just nu med Nicke från Sex dwarf. Det handlar mest om att förespråka sånt som är tabu, kaos och annat ballt. Vi får se vad som händer med det i framtiden, överenskommelsen va redan från början att det bandet ska vara roligt och att det inte ska gå ut över andra band. Men vi har en split 12a på väg med The Wankys och demon ges ut på kassett vilken dag som helst. Det finns lite material som inte har repats än!

Nåt att tillägga? Folk måste sluta ta sig själva på för stort allvar. Speciellt människor som uppenbart vill ha chefspositioner utan att ha klarat grundskolan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar