tisdag 24 november 2020

Kapten Grå - 80 Talets Barn Och Föräldrar CD/LP , Pierre Pettersson - Måste Man Vara Så Jävla Lycklig Hela Tiden CD/LP


2 medlemmar från Lastkaj 14 släpper soloplattor samma dag, och det är förstås Second Class Kids som ligger bakom. Lite slött kanske att slå ihop bägge plattor till en gemensam recension, men så får det bli. Har lyssnat igenom dom båda två nu ett antal gånger, och det är ju helt klart Kapten Grå som tilltalar mig mest. Både textmässigt och musikaliskt. Då jag tycker att Pierres platta låter som ett aukustiskt Lastkaj 14 så är Kapten Grå långt ifrån trallpunkland och i mina öron mycket intressantare. Här är det mera lågmält och visinspirerat samt att det finns lite igenkänningsfaktor i vissa texter. Jag skall inte säga att Kaptenens skiva är mera genomarbetad, för det vet jag ingenting om. Men den känns mycket mera egen och personlig på något sätt. En känsla svår att sätta fingret på, men som finns där. Vad gäller Pierre Pettersson plattan så tror jag som sagt att jag har svårare att släppa Lastkaj 14 när jag lyssnar och flera gånger kommer jag på mig själv att jag lägger till distade gitarrer och trummor i skallen när jag lyssnar. Och när jag forskat lite så blir jag ju varse att det finns återanvända både Lastkaj och Skumdum låtar på plattan. Se det dock inte som att jag sågar plattan fullständigt för det är inte min mening. Tror faktiskt att det är den plattan av dessa två som kommer gå hem bäst hos Second Class Kids vanliga kundkrets och vänner av Lastkaj 14. Men hos mig så är det Kapten Grå som smäller högst och den kommer defenitivt att spelas flera gånger när jag är på det humöret. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar