måndag 18 juli 2011

Total Egon intervju från 2007

En intervju med den genomtrevlige Mart Hällgren / Total Egon mitt ibland all råpunk... Men som Mart säger här nedan så är ju bra musik bra oavsett vilken stil det är. Och bra musik har Mart levererat sedan 80 talets början/mitt. Några av banden han spelat i är DLK, Crudity, Dr Anti Skval, Ubba, Total Egon m.m. Jag kan inte säga att jag toklyssnat på hans senare grejer, men efter att ha sett Total Egon på Augustibullret bestämde jag mig för att intervjua honom. Det var kanonbra. Ok över till intervjun... (Även detta är ju en gammal intervju från Punk As Fuck, och den besvarades i Augusti 2007)

1. Tjena och hur är läget? Hur har nya plattan blivit mottagen?
Läget är väl bra. Plattan mottagen? Vilken mottagning ska den in på? Geriatriken?

2. Jag intervjuade dig för 14 år sedan och om jag inte minns fel så pluggade du till lärare då… Hur har det gåt med det?
Det går finemang. 10 år i yrket nu. Det är kul 90 % av alla dagar. I våras släppte jag nior. Nu blir det sjuor igen. Inte ett leende före höstlovet.

3. Du har ju vart med ett tag och ofta kritiserat dom ”egna” i låtar som t.ex Fördomar, Stockholms punk, och Punkskolan. Är det nån skillnad nu tycker du?
Det är samma som vanligt – alla människor försöker hitta sig själva på något vis. En del lyckas, andra inte lika bra. En del tänker själva, de flesta kopierar tyvärr bara andras stilar och tankar.

4. Rosa Hunungs grav… Lite Nostradamus varning där. Aktuellare än någonsin… Jag har gjort egna T-shirts nu. Rosa honung kan leta efter nya talanger.

5. Du vevade ju i Crudity för 100 år sedan, och la även bas på Wolfbrigades ”A D-beat odyssey”. Saknar du aldrig att mangla på ordentligt?
All bra musik är bra. D-taktspunk är väl inte mer mangel än trall? Total Egon e ju ett bra band för man har ju inga bandgräl. Jag spelar den musik jag vill och kan.

6. Vad kom det sig att du släppte en platta under namnet Mart och inte Total Egon?
Jag trodde att jag hade blivit vuxen. Det var fel. Det var trettioårskrisen. Man måste ju prova på allt, tex att försöka byta stil. Har du testat? (Jajjemän, har vart i och rört i dom flesta stilar inom "punken" /Masken)

7. Har tanken slagit dig nån gång i dessa återföreningstider att köra med DLK igen?
Ja, kanske. Vi får se. Jag vill ju främst ägna mig åt att skriva nya låtar. DLK riskerar ju att bli lite retro. Men lite sugen e man ju. Men alla som eventuellt skulle lyssna måste veta att om det blir av så e det bara för vår egen skull. Det är vi som ska ha kul.

8. Jäkligt kul att se Jouni igen på Bullret, är han ofta med å kör live med Total Egon? Vad har du för folk med? Förövrigt en riktigt kul spelning med bra spridning på låtar.
Jouni e ju en jävel på trummor, och Roger e ju en fena på guran och stämsången. Inte så tokigt kompband. Jag har haft lite andra kompband förut, men inget är för evigt. Kul att du gillade låtlistan. Jag ville ha med lite blandat gammalt och nytt.


9. Hur går det med din studio? Mycket band som spelar in där?
Den e ju inte riktigt klar, men den ska bli väldigt fin. 5 m högt i tak, wc, kök och flera rum uppe. Det är många som har hört av sig, men ni får vänta till i november. Nu e det bara möjligt att spela in i källaren. Det går ju, men det är inte lika bekvämt.

10. Du har väl fått en del kritik för att du har ”för roliga” texter (med all rätt kanske) på dom senaste Egon plattorna? Kommentar?
Det finns många artister som har roligare tester än vad jag har, tex Tage Danielsson, Hasse Alfredsson, Povel Ramel, Cornelis Wreesvijk, Ronny Eriksson, Evert Taube och Toy Dolls. Vill folk att texterna ska bli tråkigare så ska de undvika dessa artister.

11. Du är väl också en av dom som får leva med att ”första skivan var bäst” både med DLK och Total Egon. Hur känns det att allt du släpper fortfarande jämförs med dessa skivor?
Alternativet är ju att inte släppa skivor. Det är inte aktuellt att sluta nu. Det är ju kul att spela musik. Jag kan ju i alla fall glädja mig åt att den nya skivan är bättre än den förra enligt min egen smak. Vilken åsikt man än väljer så finns det alltid någon tyckmycken person som förfäktar den.

12. Har du nån koll på hur många plattor du medverkat på genom åren?
Ca 11 st

13. Hur mycket säljer dom? Antar att dom första 2 DLK skivorna sålt en del…Nuförtiden är ju skivor ungefär som reklambroschyrer, men den skillnaden att folk kopierar av dem istället för att kasta dem. Sälja skivor, ja kanske lite.
(Inget svar man blev klokare av direkt.../Masken)

14. Lyssnar du nåt på några nyare punkband från Sverige? Några favoriter? Jag väntar fortfarande på ett band som ska våga ta ut svängarna lite mer. Men Steamboat Rally är/var ganska bra. Undrar om de finns fortfarande?


15. Du gjorde ju även ett zine, ”Epa”. Läser du fortfarande fanzines?
Nu finns det ju nätzines så man slipper den där jobbiga grejen med att kopiera dem på farsans jobb. Men att påstå att jag läser zines ofta vore väl att ljuga. Jag läser en bok som heter ”The Shock of the Old”.

16. Din gamle kollega från DR Anti Skval Tompa Eken, tycker du inte att det är dags att någon skriver en bok eller gör en dokumentär om karln och allt hans arbete?
Finns inte det redan?

17. Okej, några sista ord från dig och lycka till med allt.
Spela in här sen. Det blir finfint!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar