fredag 13 mars 2020

Röd Revolver - Sex Fot Under MCD

Nytt band från Småland som startades som ett enmansprojekt av Martin, som för er/oss som är lite till åren gångna kanske minns som redaktör för fanzinet GP-Sås. Han beskriver själv bandet som "division IV punk från det Småländska höglandet" i det medföljande brevet, men bara genom att ha med Jojo från Belta 53 på sång så avancerar man en division i mina öron. 5 låtar punk(rock) i dess enklaste form är det som bjuds på denna MCD (kommer på Spotify i slutet på Mars). Och jag måste väl direkt  erkänna att detta var inget som föll mig i smaken direkt. Det lossnar liksom aldrig riktigt utan jag upplever det som ganska händelselöst. Visst glimtar det till ibland, men jag misstänker att dom stela trummorna(?) gör sitt till att lite av svänget och drivet går i stå. Trots att det är hyffsat tempo i vissa av låtarna så känns det ändå slött på något vis. Av dom 5 låtarna så är det bara 2 stycken ("Basebollträ & bajonett" och "Packet i piketen) som jag får i alla fall lite feeling av, och det beror främst på Jojos sång. Är lite växelsång på sina ställen i vissa låtar, men det tycker jag i detta fallet gör mer skada än nytta. Har svårt att hitta några vettiga referenser, men det handlar ju som jag tidigare skrev om punkrock på svenska av det snittet som hittas på t.ex Ståkkålmsjävlar, Oasen osv. Just det, det spelas lite munspel i någon låt och det sticker ju ut lite kanske? 40kr inkl porto kostar plattan från luffarpunk@gmail.com , eller så kör ni ett varv på Spotify när den kommit dit. Inte min grej alls, men kanske din?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar