måndag 7 november 2022

12 Tum Punk vol 1 LP

Det här är ett koncept jag gillar... Grönpeppar Records låter 4 band dela på utrymmet av en LP. Så det blir liksom 4st 7'' av det hela. En svincool ide' som är ett roligare sätt för banden att presentera sig på än t.ex en låt på en samlingsplatta tillsammans med 20 andra band, då man kanske försvinner lite i mängden. 3 av banden här har jag ju skrivit om tidigare, men ett var för mig olyssnat. Banden som medverkar denna gången är Kardborrebandet, Mähälium, The Reckless State och Left Hand Black. Inte mindre än 2 band från grannkommunen Falköping alltså, som båda finns på skivans A-sida. Kardborrebandet är jag inget större fan av sedan tidigare, och det är inget som förändrats efter att ha lyssnat på dom 3 låtarna här... Texten på andra låten "Starkare ihop" kan jag väl tycka är lite småfyndig, och sångerskan Nanna har jävligt bra röst. Men det är väl det jag tar med mig... Musikaliskt är det alldeles för lalligt för min smak, lite nödrimsvarning ibland, och en skalåt som får öronen att blöda. Mähälium bidrar med 5 låtar varav 4 återfinns på deras kassett "Avd.C4". Jag gillade deras snabba punk på svenska då, och jag gör det nu med. Här tycker jag det rakt motsatta vad gäller texterna som är en bra bit över medel, och dom känns genuint förbannade då Tholle är en bitter jävla gubbe sedan barnsben. The Reckless State hoppades jag av någon anledning skulle vara arg old school hardcore, pga namnet, men där gick jag bet. Det är lite halvmeckig USHC av det tralligare slaget med synkoper, stämsång och stop&go partier. Inget jag hjular iväg över golvet för, men dom har något som jag inte riktigt kan placera. Dom påminner om något svenskt band från 90-talet som skulle kunna finnas med på Really Fast vol 5-7... Men jag kan fan inte komma på vilket. Nåt Tranås eller Linköpingsband? Eller nåt från Norrland? Ja, ja. Skit samma, jag tycker dom är okej men inte mer. Avslutar gör Left Hand Black, och deras senaste fullängdare var ju en jävligt positiv överraskning för mig. Och deras horror-punk faller mig återigen på läppen och deras "Murder you" är ju en jävla monster hit. Min högst personliga åsikt är ju att det slutar 2-2 i matchen bra vs mindre bra band på plattan, men jag antar att jag har många emot mig där. Hoppas dock på fler volymer för det är ett kul initiativ från Martin. Kreativ gubbe det där, och även om vi inte alltid delar musiksmak så är det ett jävla jobb han gör. Så keep it up gubbe!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar