fredag 17 januari 2020

Deny - Dystopia 12''

Deny från Mariestad som vaknade till liv efter ca 15 års dvala och kom tillbaka 2018 med pärla 7'' "Parasite paradise" har nu vevat ur sig en 12'' som är ännu vassare. Riktigt. Jävla. Bra. När introt är avklarat och man kastades in i titellåten och dess Avskum-minnande gitarräka så fattade jag direkt att det här kommer bli en angenäm stund. Och faktum är att hela A-sidan är snudd på klanderfri. Inte en enda svag låt, och hela registret avverkas. Med fötterna djupt rotade i den klassiska kängpunkmarken görs avstickare till svinsnabb 2-takts hardcore, en 4-panna värdig Uncurbed och små utflykter till "neocrustland"som jag vanligtvis har otroligt svårt att uppskatta. Deny besitter dock färdigheten att använda gitarrslingor på ett sätt som jag köper rakt av. Lagom långa, effektfulla, och att dom faktiskt tillför någonting. Det handlar väl egentligen här om ganska klassisk käng/hardcore,men med lite 2010-tals aktigt ljud och lika delar UK/USA-influenser? Varför B-sidan inte fäster lika bra vet jag faktiskt inte... Men blir inte riktigt kompis med dom 2 inledande låtarna på den, och det kanske gör att intresset falnar lite och resten av sidan också blir lidande? Det är faktiskt inte förrän den avslutande lite sludgecrustiga "Never again" börjar mala i 6/8-takt som jag får samma överväldigande känsla som fanns på hela första sidan. Jag kanske gnäller lite väl mycket här, men missförstå mig inte här nu. Skivan är svinbra och jag vågar säga redan nu att den kommer att hamna högt upp på årsbästalistan över 2020 års bästa plattor. Och trots att inte B-sidan är lika stark som A-sidan, så håller den sig en bra bit över medel. Du skaffar den från genomschyssta Flyktsoda som släppt den, och det är ingen uppmaning utan en order. Approved by Masken!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar