tisdag 11 februari 2020

Giftigt Avfall / Civil Olydnad - Split 10''

Först och främst en näve heder åt Siken, som återfinns i bägge banden här, för att han tar tag i saker och släpper själv istället för att sitta på arslet och vänta på att någon annan skall göra det åt honom. Giftigt Avfall har ju fått ur sig en hel del släpp nu på relativt kort tid, och jag har redan från start diggat deras totala kaos a'la Ta.S.K och Total Armsvett. Gjort med 100% ärlighet och ett fett jävla långfinger åt allt finlir och överproduktion. Minns att jag skrev något i stil med att "det börjar nu bli såpass strukturerade låtar och mindre kaos så en bassist skulle göra bandet gott" om senaste 7''. Det cementerar jag nu i och med dessa 7 låtar. Kaosandet är nästan helt borta nu och det var i min mening kaoset som låg Giftigt Avfall i fatet och bara sågs som plus. Så i och med att det nu är mera ordnat så krävs det fan en smattrande bas som fetar till det och hjälper trummorna att driva skutan framåt. Det är fortfarande jävligt bra råpunk a'la 80-talets första hälft, och med dagens mått mätt så är det fortfarande ganska kaosigt. Men med bandet självt som måttstock så är det deras överlägset mest ordnade inspelning. Så räds inte att jag varit lite gnällig här, för det är fortfarande jävligt bra och lätt värt ett köp. Jag bara saknar kaoset lite från tidigare släpp. På andra sidan finns Civil Olydnad från Göteborg som jag vet att jag haft någon MCD med, men minns inte alls hur det lät. Deras sida innehåller 4 låtar som är inspelade redan 2015 så jag vet inte alls om dom är representativa för hur dom låter idag. Dom rör sig lite i nåt slags ingenmansland för det är svårt att slänga in dom i något fack. Svinarg, snabb punk på svenska. Dom enda jag kan komma att tänka på är Kurt Olvars Rebeller som dom lät förr. Då får ni en liten hint i alla fall om hur det låter. Gött tempo och bra tryck i Jontes röst som ger allt en extra skjuts. Välspelat som fan och bra tryck i ljudet. En split där båda sidor kommer spelas igen i framtiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar