söndag 25 juli 2010

Distress / Eskatologia - Split 10''

Äntligen så kom denna splitten. Skulle väl kommit ut 1 Maj egentligen, så med punkmått mätt så är det väl helt okej ändå. Ett samsläpp mellan 5 bolag varav ett är hyperaktiva Halvfabrikat Records som har haft ett hektiskt år.

Ryska Distress som nyligen var i Sverige igen och spelade har en hel del släpp bakom sig, och en del av dom hittar ni i min distro och så även denna. Men jag måste säga att detta nog är ett av deras bättre släpp jag hört, om inte det bästa. Här har dom fått till ett jävla gött ljud med bra fläsk som passar deras ganska mörka käng/crust som handen i handsken. Att det spisats en hel del senare Wolfbrigade och Hellshock plattor innan dessa låtar sattes ihop är nog ingen alltför vågad gissning. Det är absolut inga plagiat, men nog hörs influenserna allt. 5 jävligt schyssta låtar med gött sväng och driv på deras sida att hytta med näven till.

På andra sidan huserar alltså Eskatologia från Göteborg vars promo jag recenserade för några månader sedan, och jag blev verkligen positivt överaskad av den så jag har sett fram emot att höra mer från dom. 4 låtar har dom fått in på sin sida, och det är väl det enda som jag kan komma på som är lite negativt. Eftersom det är ganska så begränsat med utrymme på en 10’’ sida så kunde dom kortat ner vissa grejer och satsat på en låt till. Men å andra sidan så är det ju 4 bra låtar så det är väl okej, haha. Här riffas det på som fan och det händer grejer i låtarna hela tiden, men som jag skrev i den förra Eskatologia recensionen så känns det som att allt trixande och slingande på gitarrerna fyller en funktion och inte bara är där för sakens skull. Dom håller sig även på ”rätt” sida om hastighetsgränsen hela tiden, för när denna typen av musik går för fort så blir det grötigt utav hell tycker jag. Ett grymt debutsläpp som ger mersmak och jag vill ha mer. Köp av Halvfabrikat eller av mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar