söndag 20 mars 2011

Asta Kask / Crispy Nuts - Split 7''

Ibland så blir våra rep med Sub Alert mer som ett symöte/kafferep där vi blir sittande i soffan och pratar mer än vi spelar. Och i 99% av fallen så är det musik vi pratar om. Och ett av banden som ständigt dyker upp är Asta Kask, och hur mycket dom betytt för oss, kanske därför det inte blev någon Asta cover under vårat coverprojekt? Tror det var Per som sa någon gång att "under en period i livet så var Asta mer än ett band, dom var en religion". Och det ligger något i det. Det är i mångt och mycket Astas "fel" att det blev så här.
Deras spelning förra sommaren på Punk Illegal var ju som jag tidigare skrivit den bästa spelningen jag sett med dom, och det har blivit rätt många. Fan vet vad dom dopat sig med då, men det var sjukt bra.
Asta Kask på skiva år 2011 då? Jo då, det funkar alldeles utmärkt måste jag säga. Första låten "Vredens barrikad" är en låt av klassiskt Asta snitt, men den känns ändå jävligt fräsch. Nu får jag kanske smäll av gubbarna nästa gång, men tänk gamla Asta med Cosa Nostra vibbar... Kan vara ljudet som gör att jag associerar till Cosa Nostra, men något är det. Andra låten "Hon" är en cover av Crispy Nuts, men den är "Astafierad" så det skulle lika gärna kunna vara en egen låt. Texten däremot är texten rätt lökig, men ändå en bra låt.
Crispy Nuts från Japan får faktiskt ursäkta, men jag hade hellre sett en egen 7'' med Asta. Deras punkrock ter sig rätt vek i förhållande, och deras cover av Astas "Lasse Liten", här kallad "Lasse boy", är väl i ärlighetens namn mer kul än bra. Köp för Asta sidan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar