torsdag 15 juli 2010

Blood I Bleed / Massgrav - Split CD

Haha... Här jävlar snackar vi bränn från start till slut. 23 låtar på dryga 20 minuter. 11 med Holländska Blood I Bleed (hette tidigare My Minds Mine) och 12 med dom svenska manglandets okrönta kungar i Massgrav. Och jag måste säga att i sammanhanget så faller sig Blood I Bleed tämligen ointressanta här. För mycket metall i deras grind enligt min smak, mer fokuserat på fart än sväng. Så mina favoritlåtar med dom är dom låtarna där dom dragit ner på tempot som i "Slowmotion apocalypse" och "Clone devotion". Jag ledsnar ganska fort på deras bisvärmsgrind och hade gärna sett flera låtar som dom nyss nämnda. Å andra sidan så är det ingen enkel uppgift att göra sig hörd på en splitskiva med Massgrav, Diskonto undantaget. Över då till ett av mina absoluta favoritband alla kategorier, Massgrav. Ända sedan "Napalm öfver Stureplan" har dom varit ett frekvent spelat band här hemma, och varje skiva välkomnats med öppna armar från mig. Och precis som vanligt så slår Massgrav stenhårt åt alla håll utan några fingrar emellan och deras 3 ackords punkdängor i vansinnestempo går inte att värja sig emot. Det är skönt med band som Massgrav, för man vet vad man får varje gång. Och även denna gången har en supersvängig D-takts dänga smugit sig in. Texterna, som jag tidigare skrev, spottar och slår åt precis alla jävla håll som går, både mot punkscenen och allsköns "höjdare". 2 covers är också med, en Hasse å Tage och en av Just D. Finns inga argument till att inte skaffa denna, men 12 stycken att göra det. Kanske årets platta redan är släppt?

3 kommentarer:

  1. Massgrav - kanske Sveriges mest ointressanta band? Efter första 7"an blev det tråkigt, förutsägbart och fantasilöst. Gäsp.

    SvaraRadera
  2. Ointressata?! Är du helt jävla dum i huvudet.. Massgrav känns väl snarare som det enda intressanta bandet inom den svenska punk och mangelscenen. Konsekventa i sitt manglande och outstanding när det kommer till att skriva texter. Splitten med Bib är för jäkla bra! Längtar dock efter nästa fullängdare.

    SvaraRadera
  3. Japp en egen platta vore kung, så Ove - bli bra i axeln, snälla...

    SvaraRadera