söndag 22 december 2019

Headless Frank / Anti-Lam Front - Split 7''


Skiva nummer 2 av 3 som kom från Second Class Kids denna gången. En split 7'' med Headless Frank från Sundsvall och Anti-Lam Front från Trondheim i Norge som kommer i gatefoldomslag. Det är skatepunk det handlar om i båda fallen även om dom skiljer sig en hel del i hur dom låter. Headless Frank har 2 låtar på sin sida och den första låter precis så som jag kommer ihåg musiken ifrån något skateboardspel till Playstation på 90-talets andra halva. Inte mycket till beskrivning kanske, men det är det första jag kommer att tänka på. Har ju ingen som helst koll på denna typen av band, men det är lättsmält och melodiöst och sätter sig i huvudet efter ett par lyssningar varken man vill eller inte. Föredrar ju helt klart den första låten då den är lite punkigare i sin framtoning och inte alls lika hurtig som den andra. Deras sida är väl helt okej, men inget jag kommer plocka fram och spela frekvent. Är man torsk på 90-tals USHC så är det nog en hit dock.
Norrmännen i ALF då? Ja det är väl heller inget jag kommer plocka fram så ofta kanske, även om dom också låter jävligt kompetenta inom sitt område. Mina begränsade referenser till trots så tycker jag att det låter som banden på Fat Wreck lät eller låter. Spelskickligt, småmeckigt och tight som helvete. Dock är det i mina öron alldeles för snällt. Första låten får mig av någon anledning att tänka på Pastoratet här i från stan. Det är hurtigt som fan med massa gitarrslingor och stämsång. Den andra är en långsammare molligare historia, men med den gemensamma faktorn att melodierna står i fokus. Återigen så tror jag att gillar man Fat Wreck banden så gillar man detta. För den enda skillnaden är att här är sången på norska (Trönder dialekt). Nu behöver jag en dos Skitslickers...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar