måndag 22 november 2021

Skräp - Systemkallops CD

Jösses jävlar... Jag kastas bakåt i tiden och klockan blev 1993. Skräp från Örebro spelar trallpunk nåt så in i helvete, och då menar jag så som det lät i varenda replokal dom gyllene trallåren 93/94. Skål rimmas på alkohål, köer på konsum är helvetet på jorden, postnord är skit och politiker skall mördas. Nostalgimätaren slår i bött! Till skillnad från hur det som idag definieras som trallpunk låter, så är det här helt befriat från den amerikanska tråkpunken a'la Fat Wreck och "whö-ööö-ööö-ööö" körer. Här är det hes sång som ibland ligger på gränsen, stämmor på det och molliga gitarrslingor. Det är inte helt fläckfritt spelat precis som sig bör, och enligt mig så är det bara ett plus som får en gammel gubbe att bli sådär löjligt nostalgisk. Ska ju säga att när jag är på låt 8-9 någonstans så har jag fått trallpunk så det räcker på ett bra tag och dom sista låtarna är bara en transportsträcka till slutet. Som tyvärr är den obligatoriska "roliga'' låten som ALLA trallbanden då hade med på sina kassetter/skivor (även mitt band, så jag är inte ett dugg bättre själv, haha). När nostalgin lagt sig och jag lyssnar igen så tycker jag ändå att det är jävligt kul att dom låter som dom gör och kör traditionell svensk trallpunk som det lät förr och inte har VM i många riff i samma låt och brötiga hockeykörer. Fokuset försvinner dock snabbare ju fler gånger jag lyssnar. Det blir en tumme upp från mig, men plattan är alldeles för lång för att den andra tummen åker med. Släppt av J.Terrac Records och du når bandet på hej@skrap.info 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar