måndag 2 januari 2023

Antigen / Socialstyrelsen - A Sense Of Dread Split-12''

En platta som släpptes 2021 damp ner i brevlådan, så det är väl bara att köra antar jag. Inte mindre än 9 bolag är med och delar på detta släpp, så det får väl ses som ett praktexempel på vad DIY-scenen kan göra om man bara hjälps åt lite. Se och lär folk. Tillsammans går det att få saker gjort. Börjar med Antigen som huserar i Prag, men bildades i Tyskland,  om jag inte är helt på tur. Dom har med 4 låtar på sin sida, och jag antar att dom skall placeras i neocrust-facket om man tvunget skall sätta en etikett på det. En genre jag vanligtvis inte är så förtjust i. Och Antigen är inget undantag tyvärr... Det låter alldeles för snällt. Allting. Gitarrslingorna som oftast är mitt stora aber låter nästan tralliga här. Martyrdöd hade det på sin senaste platta, men där lät det bra, så jag antar att min gräns är hårfin, haha. Det är svårt att få fram det i skrift, men jag tycker att Antigen låter lite "light-crust". Allting är lite för klent, och jag tycker även att det låter lite stolpigt ibland och saknar liv och sväng. Dom gör säkert allt rätt enligt konstens alla regler, men det träffar mig inte alls. Den tänkta käftsmällen blir en klapp på kinden, tyvärr. Socialstyrelsen från Värmland har jag skrivit om förr, men jag minns dom inte alls som dom låter här. Det är råare och mer pang på än vad mitt huvud vill ha det till hur det lät. Den skramliga och opolerade ljudbilden gör att jag har mycket lättare att ta till mig dom, trots att även dom ibland drar mot den modernare formen av crust. Även sångerskan Hanna är en bidragande del till detta då hon låter mer än lovligt förbannad. Visst kan jag tycka att det blir lite mycket riffande ibland, men Socialstyrelsen har fattat grejen att underbart är kort och smällt in 7 låtar på en sammanlagd speltid av 11-12 minuter. Så det blir aldrig tjatigt eller att man gör det i utfyllnadssyfte. Jag tycker att det låter helt okej och kommer garanterat smälla på deras sida av plattan igen vad det lider, och det är inget dåligt betyg av en som fastnat på 90-talet...  Köp från Flyktsoda eller Halvfabrikat, dom är bara en googling bort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar