torsdag 5 januari 2023

Socialstyrelsen - I Krossade Speglars Skärvor 12''

Platta numero två som jag fick skickad till mig från bandet. En 12'' där dom huserar allena, och det ser jag enbart som positivt. Även om jag generellt gillar splitskivor. Och det här mina vänner är en jävligt bra skiva. Räknas detta som neocrust? I så fall gillar jag nu en förgrening av punken jag spottat ur mig kritik mot i många långa år... Eller i alla fall en skiva. Här är nämligen ljudet lite renare än på spliten med Antigen, som jag gillade mycket på grund av ruffigheten i ljudbilden. Men här kommer allt fram på ett helt annat sätt, och kanske var det lika mycket filande på spliten? Men det kom i så fall inte fram ordentligt. Nu tror jag dock inte att så var fallet, utan det kändes mycket rakare och avskalat på den plattan. Här är det lite mer variation på uppbyggnaden av låtar och det hinns med mer, utan att för den sakens skull dra iväg tidsmässigt. Det är fortfarande bra ställ och 14 låtar hinns med på dryga 23 minuter. Så det finns inte tid för en massa finlir. Men det är fullt av jävligt snygga övergångar till olika tempon, från vers till refräng osv. Texterna är allt annat än ljusa och många hjärnspöken och den egna människans litenhet och uppgivenhet behandlas. Och dom framförs med bravur av sångerskan Hanna som jag återigen måste ge lite extra ryggdunk. Satan vilken pipa! Även solen har ju dock sina fläckar och jag kan ibland tycka, speciellt i kortare textrader, att det blir lite stötigt för att få dom att ''täcka'' riffet. Fan gör en Jonsson och håll ut på sista ordet ;-) Ett extra plus går också ut till trummisen Sebbe som spelar jävligt gött. Skulle vara kul att höra en riktigt slö jävla crustlåt a'la Warcollapse från Socialstyrelsen, det känns som att dom skulle ro i land det... Men , nu åter till det stora frågetecknet. Är detta neocrust? Min stora nemesis. I så fall så sopar dom mattan med vad jag tidigare hört med band som brukar nämnas ihop med detta lite luddiga uttryck. Inte Meanwhile-bra, men jag kommer definitivt följa och skaffa framtida släpp. Skaffas enklast från Halvfabrikat eller bandet själva.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar