lördag 14 januari 2023

Headons - Hatet LP/CD

Har tidigare skrivit om Headons då deras kassett ''Bäst Före 16-10.2014'' kom ut för dryga 2 år sedan. Var då inte särdeles imponerad av vad jag hörde, så sedan dess har något absolut hänt. För här tycker jag att det för det mesta låter riktigt bra. Dom uppfinner på intet sätt hjulet igen, eller hoppar upp som ett nytt favoritband. Men jag gillar det absolut. Det handlar om rak svensk punk utan något framkrystat prefix framför. Visst skiljer sig låtarna ifrån varandra vad gäller tempo, melodi, agressivitet osv, men det finns en röd tråd i det hela och det låter punk helt enkelt. Lite som Kurt Olvars Rebeller var förr, när det ibland var väldigt melodiöst men utan att låta tralligt. Det är väl bara i ''Ta mig härifrån'' och ''Alla vägar leder fel'' jag skruvar lite obekvämt på mig. Den sistnämnda räddas dock upp lite av en bra refräng. Versen låter dock för mycket Stockholm i början av 80-talet. ''Ta mig...'' är en ska-låt, och jag säger inget mer om det. Men bortsett från dessa två, så klarar dom sig igenom det Sjögrenska filtret. Här finns snabba historier som "Faktaresistent", "Pään Pesu" och "Ebba Brun", som jag tror är en framtida live favorit pga refrängen. Till den Blitz-doftande titellåten som nog är min favoritlåt på plattan. Så som jag tidigare skrev så hämtas inspiration från olika håll, men det är inte på något sätt spretigt utan dom knyter ihop det bra och får det att låta Headons. En schysst punkplatta med ett band som jag tror gör sig jäkligt bra live då det ofta automatiskt blir lite ruffigare. Köp den från AMTY som släppt. Släpps även digitalt i Februari om någon hellre vill ha det på det viset. 13 låtar på 27 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar