lördag 10 oktober 2009

V/A - European Fastness CD

Grindskivor är inget det regnar in här för recension, och mitt grindintresse är väl rätt så begränsat måste jag erkänna. Det är inte så att jag inte gillar det, men jag gillar det jag gillar liksom och letar inte aktivt och gräver i grindscenen efter nya band.
Detta är en samlings Cd kallad ”European fastness” som innehåller 5 band, och jag har inte hört talas om något av dom innan. Johan som skickade plattan till mig har varit med och släppt den på sitt Rawby Records tillsammans med 8 andra labels.
Dom medverkande banden är Ocksen, Xaros, A den of robbers, The afternoon gentlemen och Ablach. Skivans lätt bästa band tycker jag är The afternoon gentlemen, och det är väl antar jag för att dom har jävligt mycket punk/hc influerade grejer instoppat i vansinnet. Dom har lyckats få rätt bra sväng i musiken, till skillnad från en hel del andra band inom grind genren där det lätt blir statiskt. Något som man hittar här via A den of robbers som är åt helvete för mixtriga för mig med massor av tempoväxlingar, stopp och knasiga ackord. Sångaren har bra tryck i pipan dock. Xaros har lite taskigt ljud men det musiken låter helt okej enligt mig. Ocksen håller också på och meckar lite för mycket till och från tycker jag. Och vad är det med band och dessa jävla ”felackord”? Men dom är helt okej när dom rensar på utan dämpade gitarerr och nämnda felackord. Ablach är även dom ett band jag kan tänka mig att lyssna mer på i framtiden, då dom är jävligt rakt på och inte krånglar till saker för mycket. Kan tyvärr inte referera till andra band och jämföra då mina grindkunskaper är begränsade, så jag kan ju bara hänvisa till superschyssta Rawby där ni får köpa ett ex själva och stödja honom. Passa då även på att handla från hans distro med helschyssta priser, finns massa bra där. Hur som helst en schysst release.

1 kommentar:

  1. Vi, RBD, lirde med The Afternoon Gentlemens på 1in12 i Bradford. Sjukt bra band å bland dom mest teckninska trummisarna jag någonsinn har sett. Helt sjuk!!!
    /Pjär

    SvaraRadera